Magazine Review: Zone 5300 (Winter 2018)

Het Nederlandse blad Zone 5300 biedt al 24 jaar Strips, Cultuur en Curiosa, maar toch vooral strips. Waar Stripblad Eppo zich vooral richt op de mainstream humor en avonturenstrip, daar richt Zone 5300 zich vooral op de wat avontuurlijkere strip. Van strips die zich wat minder aan de conventies van de bekende genres houden tot strips die hun eigen genre zijn.

Door dit wat meer experimentele karakter kan het zijn dat de strips in dit blad door het gemiddelde strip publiek als wat ontoegankelijk of als B-strips worden ervaren. Maar dit zijn zeker geen B-strips. Zone 5300 biedt plaats aan veel bekende en gelauwerde auteurs als Kim Duchateau, Marcel Ruijters, Andreas, Jeroen de Leijer, Floris Oudshoorn, Rob van Barneveld en Erik Kriek.  (Overigens denken we dat veel van deze auteurs ook best heel gelukkig zullen zijn met de geuzennaam ‘B-strip auteur’.)

De grafische kwaliteit in dit nummer is hoog en vooral ook heel divers. Van de meer traditionele klare lijn- achtige stijlen van Kim Duchateu en Jan-Willem Spakman tot de schilderachtige stijl van Andreas en retro-stijl van Fufu Frauenwahl.  Van de poetisch-krasserige stijl van Lae Schafer, die aan Joan Sfarr doet denken tot de stijl van Berend Vonk, die aan de stijl van Tardi doet denken.  Er is veel te genieten aan individuele kwaliteiten van de verschillende tekenaars.

Ook qua scenario’s is het aanbod van Zone 5300 heel divers.  In het algemeen zou je kunnen zeggen dat de strips in Zone 5300 qua onderwerpen net iets meer de randjes en niches opzoeken dan de strips in een blad als Eppo Stripblad. Denk aan thema’s als politiek, geweld, handicaps, kunst, absurdisme, country muziek en zeer persoonlijke ontboezemingen over nachtmerries en angsten.  Allemaal onderwerpen die wellicht op bladen, die een zo groot mogelijk publiek willen bereiken, veel te veel commercieel risico met zich meebrengen en daar dus niet aan bod komen. Maar het wat meer opzoeken van randen wil niet zeggen dat de strips in Zone 5300 onleesbaar zouden zijn voor een groot publiek. De selectie van Zone 5300 is juist erg toegankelijk en zeker niet extreem. een aantal van de kortere humoristische strips,zoals bijvoorbeeld Swamp Thing, zouden net zo goed in een blad als Eppo kunnen staan.

Net zoals dat voor andere stripbladen met een gevarieerde inhoud geldt, geldt uiteindelijk ook voor de strips in Zone 5300 dat de ene strip de lezer wat beter zal bevallen dan de andere. Bij Eppo hadden we vorige week het gevoel dat de kwaliteit van de scenario’s over de hele linie niet overal even sterk is. Bij Zone 5300 is zowel de grafische als de verhaaltechnische kwaliteit over de hele linie erg hoog. Voor de striplezer die graag verrast wil worden is er in elke strip in dit blad wel iets interessants te ontdekken. Voor de iets minder avontuurlijk ingestelde lezer zullen er allicht wat strips tussen zitten, die door de zeer gevarieerde onderwerpen en invalshoeken, wat minder zullen bevallen.

Het is jammer dat Zone 5300 moeilijk te vinden is in de reguliere boekhandels, want het verdient een breed publiek. Gelukkig is het blad online te bestellen en wordt het (in ieder geval op dit moment) zonder verzendkosten geleverd.

8.2

Strips

8.5/10