Strip Review: Saul 01 – De Levende Mantel

Het eerste deel van Saul, De Levende Mantel is geschreven door Willem Ritstier en getekend door Apri Kusbiantoro.
Het verhaal werd voorgepubliceerd in het nieuwe stripblad Strip Glossy en is nu in album verschenen.

Wat natuurlijk meteen opvalt is de gelijkenis van het werk van Apri met het werk van Don Lawrence, de schepper van Trigie en Storm.

Het is geen geheim dat Apri Kusbiantoro een groot bewonderaar is van Don Lawrence. Niet alleen de kleuren en de techniek doen denken aan het werk van de Engelsman, maar ook hele scenes lijken in zijn geest te zijn uitgewerkt. Ook de held van het verhaal, Saul, lijkt verdacht veel op Storm.  Dat laatste is eigenlijk een beetje teveel van het goede. Het is voorstelbaar dat het sommige liefhebbers dit boek daarom liever mijden en het veroordelen als een slaafse kopie.

Maar is het wel een klakkeloze kopie zonder meerwaarde? Laten we eens wat verder kijken.

Apri Kusbiantoro heeft de stijl van Don Lawrence overtuigend in zijn vingers, maar heeft ook nog wel wat te leren. De anatomie van de personages en de perspectieven hebben nog lang niet altijd het niveau van zijn grote voorbeeld. De held Saul lijkt uiterlijk inderdaad wel erg op Storm, maar omdat hij al snel in het verhaal de levende mantel uit de titel gaat dragen, let je daar na de eerste pagina’s niet meer zo op.

Andere personages zijn ook in de sfeer van de personages van Don Lawrence getekend, maar wijken voldoende af. Als we verderop in het verhaal het personage Elfirha tegenkomen, zien we ook iets interessants gebeuren. Zij heeft wat Aziatische trekken, net als de exotisch aandoende sneeuwtijger die plotseling opduikt. Op dat moment krijgen we wat mee van de Oosterse invloeden die bij de uit Indonesie afkomstige Apri ook een rol spelen. En dan krijgen de werelden van Apri toch ook iets eigens mee.

Wat ook helpt in de vergelijking is het scenario van Willem Ritstier, dat weliswaar met reuzen en dwergen aanleunt tegen het fantasy genre, maar daarmee ook wat wegblijft van de science fiction sfeer van Storm. Naarmate het verhaal vordert krijgt het verhaal zijn eigen sfeer en denk je niet meer aan de wereld van Pandarve.

Het verhaal zelf is niet heel ingewikkeld. Het hoofdpersonage Saul komt in een land terecht, waarin een oorlog woedt tussen dwergen en reuzen. De dwergen weten Saul over te halen om een mantel te dragen, die hem bovennatuurlijke krachten levert en daarmee de dwergen wellicht een overwinning kan laten behalen op de Reuzen. Intussen is er nog een premie jaagster om onduidelijke redenen op jacht naar Saul.  Zij sluit een verbond met de eerder genoemde Elfihra. Het verhaal is tamelijk rechttoe, rechtaan, maar bevat net voldoende interessante elementen om ook nieuwsgierig te maken naar een vervolgdeel.

Al met al is dit een geslaagd eerste deel, met voldoende potentieel om te groeien. Dat geldt zowel voor het verhaal als voor de tekeningen. Het tekenwerk ziet er hoe dan ook nu al prachtig uit. De gelijkenis met de stijl van Don Lawrence is in ieder geval een mooi startpunt om een specifiek publiek te trekken. Als Apri er ook nog wat meer van zijn eigen karakter in kan leggen, kan er wel eens een mooie eigen stijl uit voortkomen. En die kunnen we dan ook wat meer op eigen waarde schatten.  Misschien zijn de Oosterse invloeden daar wel een goed aanknopingspunt voor.

7.8

7.5/10

7.5/10