Comic Review: Monstress Volume One

Maika Halfwolf, de Monstress uit de titel, is op zoek naar antwoorden over haar geheimzinnige verleden. Ze leeft in een magische wereld waarin een strijd woedt tussen Mensen en Arcanics, een kruising tussen mens en beest. Maika wordt achtervolgd door een vrouwenorde, de zogenaamde Cumaea, omdat ze een stukje van een mysterieus masker bezit. Dat masker zou de ondergang van de wereld kunnen betekenen. Intussen heeft Maika ook nog andere problemen.  Ze lijdt aan een enorme honger, waardoor de mensen in haar buurt altijd het gevaar lopen om opgegeten te worden. Die honger heeft te maken met een duister wezen dat zich in haar lichaam lijkt te verschuilen en af en toe naar buiten komt.

Zo kort samengevat is het nogal een ingewikkeld verhaal. En daar blijft het niet bij. De wereld waarin Maika leeft en de relaties tussen alle personages zijn behoorlijk complex. Maar gelukkig neemt het verhaal je in dit eerste deel van de comic reeks Monstress stapje voor stapje mee in deze fantasy wereld.

En die wereld is prachtig in beeld gebracht door Sana Takeda. Wie met een snelle blik door de comic bladert ziet allerlei invloeden en stijlen voorbijkomen, Fantasy, Manga, Steam Punk, Art Deco. Haar tekeningen schitteren met name bij de close ups die zeer rijk zijn aan details. In de overzichtstekeningen is haar stijl misschien wat schetsmatig en bonkig, maar dat wordt goed aangevuld door de sfeervolle inkleuring.  Hierdoor schept ze een prachtige samenhangende fantasie wereld, die uitnodigt om langer te bekijken.

Een verhaal met zoveel verschillende invloeden loopt het risico om in onderdelen uit elkaar te vallen. Het is dan vlees noch vis of in dit geval Fantasy noch Steampunk. In het geval van Monstress vallen alle elementen eigenlijk vloeiend op zijn plek. Ja, sommige figuren lijken zo weggelopen uit manga fan fiction of Akira en hier hopeloos verdwaald. Sommige fragmenten en situaties lijken zo uit De Hobbit overgenomen. Dat haalt je op sommige momenten even uit het verhaal, maar nergens duurt dat erg lang of stoort het zodanig dat het je volledig uit deze fantasiewereld haalt.

Dat is waarschijnlijk de verdienste van het sterke en boeiende verhaal van Marjorie Liu. Ze schuwt er niet voor om de belangrijkste karakters ook negatieve trekken mee te geven. Zo is Maika behoorlijk wreed bij het uitschakelen van haar vijanden. De schattige bijfiguren lopen ieder moment de kans om door haar te worden opgegeten. En toch ga je met haar meeleven. Dat ligt ook aan de genadeloze omgeving en situaties waarin ze verzeild raakt. Denk aan Game of Thrones achtige intriges met marteling, bedrog en verraad. Maika mag dan zelf soms wreed zijn, haar omgeving is dat nog veel meer.

Het verhaal neemt je mee met de zoektocht van Maika in een duizelingwekkende tocht. Ze reist door een zeer mooie en fantasierijke wereld met interessante en soms gruwelijke karakters en gebeurtenissen. Aan het eind van dit eerste deel leef je helemaal mee met Maika en haar gezelschap en ben je benieuwd naar de gebeurtenissen van het vervolg.

Deze recensie is geschreven op basis van de Engelstalige trade paperback ‘Monstress Volume One – Awakening’, door Marjorie Liu en Sana Takeda en is verschenen bij Image Comics.

8.7

9.0/10