Magazine Review: Strip Glossy (8/2018)

Strip Glossy is een Nederlands stripblad dat pas drie jaar bestaat. Het komt eens in de drie maanden uit en heeft de vorm van een luxe magazine (ofwel ‘glossy’) van 130 pagina’s.  Het bevat naast strips een aantal uitgebreide interviews met stripmakers en achtergrondartikelen met veel fotoreportages.

Tot nu toe stond in iedere uitgave een stripmaker in de spotlight. Eerder waren dat Jan van Haasteren en Daan Jippes. In dit nummer gaat de aandacht naar Peter de Smet en De Generaal. In een zeer uitgebreid artikel lezen we fragmenten uit oude interviews met Peter de Smet. Omdat hij zelf in 2003 is overleden, lezen zijn vrouw, dochter en broer mee met de oude publicaties en delen ze verschillende anecdotes over de stripmaker. Het artikel wordt geillustreerd met mooie foto’s en veel illustraties, de oorspronkelijke eerste aflevering van De Generaal en een vroege versie van de strip. Daarnaast krijgen we nog een interview en hommagestrip van Vick Deberg. Die werkt in dezelfde stijl als De Smet. Ook lezen we een interview met Anco Dijkman, een protégé van De Smet. Van hem krijgen we in dit blad ook een korte nieuwe strip. Die moet de aanzet vormen tot een nieuwe reeks in het blad.

Naast de uitgebreide achtergrondartikelen krijgen we in Strip Glossy natuurlijk ook gewoon strips. Het blad heeft kwalitatief hoogwaardige strips van stripmakers als Dick Matena, Kim Duchateau, Ype Driessen, Margreet de Heer en Meinte Strikwerda. In recente nummers liep de geschilderde vervolgstrip Saul, die intussen opgevolgd is door de in klare lijnen verstripte thriller De Meimoorden van Jacques Post en Eric Heuvel.

Deze strips worden in dit nummer aangevuld met twee korte tekstloze verhalen uit de al verschenen bundel Somebody To Love en een ‘compleet’ Suske en Wiske verhaal, De Charmante Chirurg. Van deze spin off, waarin bekende auteurs hun interpretatie van de Belgische helden geven, blijken twee verschillende versies te bestaan. De schrijver van het verhaal keurde de eerste versie van tekenaar Wilbert van der Steen af. Het verhaal werd hertekend door Michiel de Jong.

fragment uit De Charmante Chirurg, getekend door Wilbert van der Steen

De redactie van Stripglossy kiest ervoor om de ene helft van het verhaal van Wilbert van der Steen af te drukken, gevolgd door de tweede helft van het verhaal van Michiel de Jong. Het is interessant om zo de verschillen in tekenstijl te zien. Het was eigenlijk interessanter geweest als we van beide tekenaars een aantal zelfde pagina’s uit het verhaal naast elkaar konden zien. Het verhaal is nu dan misschien wel compleet, maar de plotselinge stijlbreuk in het midden van het verhaal stoort zodanig, dat het niet als een compleet verhaal leest. Als er dan zonodig een volledig verhaal moest worden gepubliceerd, was het beter geweest om de volledige afgewezen versie van Van der Steen af te drukken, samen met een analyse van de afwijzingsreden. Die blijft nu wat in de lucht hangen. Zijn versie van het verhaal ziet er namelijk (ook) prachtig uit en het blijft onduidelijk waarom deze niet werd gepubliceerd.

fragment uit De Charmante Chirurg, getekend door Michiel de Jong

Strip Glossy heeft naast de strips en het thema onderwerp ook nog een aantal terugkerende rubrieken.

De rubriek Stripbattle is bedoeld om nieuw talent een kans te geven. Een aantal striptalenten krijgt 4 nummers de kans om zich te meten met zijn tegenstanders. Iedere kandidaat moet een paginalange strip met een bepaald thema maken. Het publiek mag na 4 nummers stemmen over wie vervolgens een jaar lang bijdragen mag leveren aan de Strip Glossy.  In het eerste jaar won Meinte Strikwerda, die in dit nummer zijn laatste bijdrage levert met de strip ‘Man en Paard’. Hugo Series mag dat het komend jaar doen.

Van de overige rubrieken springt met name de gefotografeerde blik in de tekenkamer van een bekende Nederlandse stripauteur er uit. De overige interviews en columns van stripmakers en bij de strip betrokken professionals zijn aardig, maar onderscheiden zich niet meteen van vergelijkbare rubrieken in andere stripbladen.

Over het geheel genomen is de Strip Glossy een mooie aanvulling op de andere Nederlandse stripbladen. Het onderscheidt zich door een luxe magazine-achtige uitstraling met veel ruimte voor fotografie en achtergrondartikelen over stripauteurs. Daarnaast bevat het steeds een zeer uitgebreid thema over een enkele auteur, in dit geval Peter de Smet.

Het centrale thema is naast een kracht nu ook wel een zwakte van het magazine. Er zullen ongetwijfeld fans zijn die het blad alleen voor het thema-onderwerp aanschaffen. Als je een meer algemeen in strips geïnteresseerde lezer bent en het blad vooral hebt gekocht om een uurtje ontspannen strips te lezen, dan werpt het centrale thema ook een drempel op. In dit nummer krijg je meteen na de openingspagina’s een diepgravend, 20 pagina’s lang dossier voor je kiezen, voordat je aan de strips mag beginnen. Het is voor te stellen dat deze striplezers dan meteen afhaken en geen volgend nummer aanschaffen.

Nu heb je na het lezen van het magazine toch vooral het gevoel een Generaal Glossy te hebben gelezen in plaats van een Strip Glossy.  Het zou qua leeservaring een flinke verbetering zijn als het magazine de eerste 20 pagina’s zou inruimen voor de terugkerende rubrieken en strips. Die strips zijn al van hoge kwaliteit en verdienen meer aandacht dan ze nu krijgen. Daarnaast kunnen ze het blad wat meer een eigen gezicht en identiteit geven. Het blad kan dan als volwaardig stripblad de concurrentie aangaan met bijvoorbeeld de Eppo en daar bovenop ook nog eens uitpakken met mooie uitgebreide reportages over Nederlandse stripmakers en het maakproces.

7.8

Strips

7.5/10