Strip Review: Suske en Wiske – Boemerang

Suske en Wiske – Boemerang is na Cromimi het tweede hommage album dat buiten de reguliere stripreeks van Suske en Wiske verschijnt.

Suske en Wiske - Boemerang

De strip is deze keer geschreven door scenarist Conz en getekend door Steven Dupré.

Het verhaal van Suske en Wiske – Boemerang is een actieverhaal dat in de toekomst speelt. De uit de reguliere reeks bekende stofzuigerverkoper Theofiel Boemerang heeft een fortuin vergaard, nadat de wereld werd bedolven door stof. Hij heeft met dat fortuin een commercieel imperium opgebouwd en is nu ook nog dictator geworden. Er is natuurlijk verzet tegen zijn alleenheerschappij en dat wordt geleid door onze helden Suske en Wiske, Tante Sidonia, Lambik en Jerom.

Suske en Wiske - Boemerang

Het verhaal kent niet de rustige opbouw zoals we van de reeks gewend zijn, maar we vallen meteen in een aantal achterelkaar geregen actiescenes tegen het regime van Boemerang. Zijdelings vernemen we wel wat over de achtergrond van de hele geschiedenis en over een waanzinvirus dat rondwaart, maar de nadruk ligt in het hele album vooral op de actie.

Hoewel de centrale plot rond Boemerang en zijn imperium wel aardig gevonden is en de voor de reguliere reeks gebruikelijke maatschappij kritiek en enkele verwijzingen naar de actualiteit bevat, voelt het geheel wat oppervlakkig aan. De reguliere reeks gaat vaak veel dieper op de materie in.

De focus gaat naar de actie en de interactie tussen de hoofdfiguren. Maar ook die is een stuk vlakker dan dat we gewend zijn. Zoals we in een eerdere recensie, van bijvoorbeeld het album BRBS 2.0, zagen vliegen ons in de reguliere reeks de grapjes, verwijzingen en knipoogjes per pagina een aantal keer om de oren. In dit album is de humor wel aanwezig, maar ook veel dunner gezaaid.

Ook zijn de grapjes en interacties wat clichématig. Suske is slim, Wiske is brutaal, Lambik is dom, Sidonia is dun en Jerom is sterk. Vooral dat laatste valt erg op in dit deel. In de meeste albums wordt de kracht van Jerom maar spaarzaam ingezet, maar in dit deel slaat, springt en vecht Jerom er op los als een superheld. En dat is eigenlijk helemaal niet zo spannend of spectaculair. Als de karaktereigenschappen in de reguliere reeks zo clichématig zouden worden ingezet als in dit album, dan had die het nooit 300+ delen volgehouden. Zonder alle knipoogjes en actuele verwijzingen is het verhaal van Suske en Wiske – Boemerang eigenlijk alleen interessant voor kinderen.

Suske en Wiske - Boemerang

Wat dit deel dan wel weer de moeite waard maakt, zijn de fijne gedetailleerde tekeningen van Steven Dupré. Die zijn erg prettig om even rustig te bekijken. Zijn versies van onze helden doen niet onder voor die van Gerben Valkema of Charel Cambré uit de andere buitenreeks avonturen. Deze versies zijn ook weer net even anders en toch ook weer prima getroffen. Ook de decors zijn mooi en gedetailleerd uitgewerkt en ingekleurd.

Fans van Steven Dupré en de wat jongere Suske en Wiske fans, die zin hebben in een vlot avontuur met heel veel actie, kunnen best wat plezier beleven aan dit album. Meer volwassen lezers die gesteld zijn op de subtiele verwijzingen en grote aantallen grapjes kunnen dit album best overslaan.

7.3

7.0/10

8.0/10