Strip Review: January Jones 11 – Jachtkruiser

In January Jones 11 – Jachtkruiser gaan January Jones en Rik naar Engeland om een nieuw vliegtuig af te halen.

January Jones 11

Daar aangekomen blijken er technische problemen te zijn en moeten ze nog een tijdje wachten op het vliegtuig. Ze besluiten om in de tussentijd een bezoekje aan Nederland te brengen. Rik brengt er een bezoek aan zijn pleegouders in Rotterdam en ontvangt een mysterieus bericht van zijn echte ouders. Bij een notaris in Amsterdam ligt een pakketje op hem te wachten met meer informatie.

January Jones 11

Intussen wordt January benaderd om een kijkje te gaan nemen op de Wereldtentoonstelling in Parijs, waar een nieuw vliegtuig van vliegtuigbouwer Fokker wordt tentoongesteld. Maar zij is niet de enige die geïnteresseerd is in de Jachtkruiser. Ook het Duitse rijk stuurt een oude bekende van January als spion naar Parijs.

January Jones 11

Het scenario van January Jones 11 heeft een hoog ‘en toen gebeurde er dit, en toen gebeurde er dat’- gehalte. Daardoor valt het verhaal eigenlijk uit elkaar in drie delen in Engeland, Nederland en Frankrijk, die weinig verband met elkaar houden. En dat gaat ten koste van de spanningsopbouw. Het gedeelte rondom het bericht van de ouders van Rik zit goed in elkaar en is spannend totdat de pauzeknop wordt ingedrukt, omdat Jones opeens naar Parijs moet voor een ander avontuur.  Het lijkt alsof de schrijver opeens bedacht dat het verhaal ook nog iets moest doen met de jachtkruiser uit de titel van het verhaal.

Dat is jammer, want de spanning zakt meteen weg en moet weer worden opgebouwd voor het avontuur in Parijs. Het verhaal in Parijs is op zichzelf ook interessant en spannend genoeg, maar voelt dan weer als wat te snel afgerond.

Het heen en weer springen tussen verschillende locaties heeft ook wel weer wat voordelen voor de tekeningen. Eric Heuvel is lekker in vorm. De tekeningen zijn mooi strak en hij trakteert ons meer dan normaal op fraai uitgewerkte locaties, gebouwen en vliegtuigen in de verschillende steden.

Ondanks de inzakkende spanning tussen de twee avonturen in Nederland en Frankrijk, zijn de twee verhalen op zichzelf wel vermakelijk, spannend en goed uitgewerkt. Samen met de fraaie tekeningen zorgt dit er toch voor dat January Jones 11 een van de beste delen is van de afgelopen jaren uit de reeks. En we zijn natuurlijk nog steeds nieuwsgierig naar het vervolg van het mysterie rond Riks echte ouders.

8.2

9.0/10

7.5/10