Graphic Novel Review: Charles Burns – Daedalus 2

Charles Burns pakt in Daedalus 2 de draad van deel 1 weer op. Hoofdpersoon Brian droomt nog steeds van de roodharige Laurie, die de hoofdrol speelt in zijn horror film.

Charles Burns Daedalus 2

In Daedalus 1 zagen we dat Brian Laurie mee uit had gevraagd naar een vertoning van Invasion of the Body Snatchers. Ze hield nog wat afstand maar toonde ook interesse in zijn tekeningen en de amateur science fiction films die hij en zijn jeugdvriend Jimmy maakten.

Charles Burns Daedalus 2

In het begin van deel 2 zien we Brian een proefmontage maken van zijn nieuwe film, waarin Laurie de hoofdrol speelt. Hij heeft met haar een afspraak gemaakt om het resultaat te bekijken. Maar ze komt niet alleen naar de afspraak. Ze heeft ook Jimmy en een vriendin Tina meegenomen. Dit nieuwe personage Tina weet in de loop van dit deel de ontluikende liefde tussen Brian en Laurie nog extra complex te maken.

Charles Burns laat het grootste gedeelte van Daedalus deel 2 zich afspelen in het vakantiehuisje van de ouders van Tina, waar de groep jongeren rond Brian en Laurie naartoe zijn gegaan om te feesten en de film van Brian te maken. We nemen afwisselend een kijkje in de wereld en de gedachten van Laurie en van Brian, waardoor we dicht op hun huid zitten. De gedachten van Laurie draaien vooral om haar nieuwe rol als ster in de film van Brian en haar twijfels over haar gevoelens.

De gedachten van Brian draaien vooral om zijn obsessie voor Laurie. Zijn tekeningen voor het story board van de science fiction annex horrorfilm en de bizarre fantasieen die hij over Laurie heeft, lopen naadloos in elkaar over. Dit geeft het verhaal een duistere en dreigende sfeer. Met name de scenes waarin hij zichzelf als een vliegend stel hersenen voorstelt terwijl hij Laurie door het landschap volgt, zijn onheilspellend.

Het is knap hoe Charles Burns het scenario laat balanceren tussen een pulpachtig horrorverhaal en een volwassen liefdesdrama met meerdere perspectieven en lagen. Zijn tekeningen, die gekenmerkt worden door donkere arceringen en schaduwen zien er ook nu weer fantastisch en vaak iconisch uit. Dit wordt versterkt door de mooie grafische verzorging van deze uitgave door Concerto Books. De donkere contrasten en hypnotiserende kleuren komen prachtig uit op het stevige papier.

In dit tweede deel wordt het aanvankelijk eenvoudige liefdesverhaal uit deel 1 opeens een stuk complexer. Het is nog raden hoe het allemaal afloopt in de volgende delen, maar de duistere fantasieën van Brian doen het ergste vrezen.

9

9.0/10

9.0/10