BesprekingSlider

Strip Review: Blacksad 6 – De Maskers Vallen 1

In Blacksad 6 infiltreert detective John Blacksad in de ondergrondse wereld van de metrolijnen.Blacksad 6

De vakbondsleider van de metro arbeiders verwacht een aanslag op zijn leven en heeft Blacksad ingehuurd om dat te voorkomen. Al snel blijken er zich allerlei complotten rond de metrolijnen af te spelen. Zo is er stadsbouwmeester Solomon, die het autoverkeer in de stad voorrang wil geven en de metro’s wil sluiten. Bovendien roert de wezelmaffia zich, die via illegale werknemers invloed wil krijgen op het stemgedrag binnen de vakbond.

Blacksad 6

Tegelijkertijd probeert journalist Weekly een lid van de toneelvereniging te versieren. Ook de toneelvereniging komt in conflict met Solomon, die allerlei vuile zaakjes lijkt op te knappen. Om indruk te maken op zijn chef, wil Weekly een uitgebreid interview met Solomon publiceren en hij krijgt daardoor al snel door dat er zaken niet helemaal kloppen.

Een nieuw album van Blacksad is al enkele jaren een grote gebeurtenis in stripland. De tekeningen van Juanjo Guarnido zijn spectaculair, met name door de zeer goed getroffen dierenkarikaturen, die de hoofdrollen spelen. Guarnido komt oorspronkelijk uit de Disney stal en dat is goed te merken. Toch ademen de albums totaal geen Disney sfeer uit. Dat komt door de volwassen setting met veel geweld, drugs en seks. Die combinatie is goud en dat geldt ook voor de tekeningen in dit album.

Toch is er ook wel wat aan te merken op de Blacksad albums. Haal je de dierenkoppen en dierengrapjes weg, dan houd je tamelijk doorsnee ‘Noire’ misdaadthrillers over. Bedrogen echtgenotes, dronken detectives, maffiosi en gangsterliefjes vormen de clichés van het genre en die komen we ook in overvloed in de Blacksad albums tegen.

Ook Blacksad 6 stijgt met zijn scenario nergens boven het genre uit. Wel is er een aardige spanningsopbouw rondom de inmiddels geliefde personages en zijn er voldoende cliffhangers om uit te zien naar het tweede deel van dit tweeluik. Het maakt ook niet zoveel uit. Alleen al naar de goed getroffen dierenkoppen kun je urenlang kijken.

8.5

9.0/10

9.0/10