Strip Review: Kenya Seizoen 3 – Amazonia

In Kenya Seizoen 3 – Amazonia gaat Kathy Jones voor MI6 op pad naar het Amazonegebied in Brazilië.

Kenya Seizoen 3 - Amazonia

Er is daar namelijk een vreemd personage in de jungle gesignaleerd, dat de uiterlijke kenmerken heeft van een buitenaards wezen. Maar zij is niet de enige die naar het oerwoud op weg gaat. Een aantal ex-nazi’s gaat op zoek naar een goudschat en ook de Bram Stoker Society in Londen stuurt een paar leden op pad om onderzoek te doen. En dan gaat de Braziliaanse Geheime Dienst zich er ook nog mee bemoeien.

Intrige voldoende dus voor Keny Seizoen 3 – Amazonia, waarvan het laatste deel 5 recent verscheen. Science fiction schrijver Leo heeft samen met Rodolphe en Marchal weer een spannend en mysterieus stripverhaal verzonnen voor agente Kathy Jones, die we al kennen uit Seizoen 1 Kenya en Seizoen 2 Namibia.

Kenya Seizoen 3 - Amazonia

Vaak zijn de science fiction elementen de aanleiding en de achtergrond van de verhalen van Leo, maar trekken ze niet alle aandacht naar zich toe. Dat geldt ook voor Amazonia. De nieuwsgierigheid van de hoofdpersonages en de lezer wordt aan het begin van het verhaal gewekt door een afbeelding van het mysterieuze wezen. Maar vervolgens draait het verhaal vooral om de avonturen en de onderlinge relaties van de hoofdpersonages en het decor waarin zich dit alles afspeelt. In dit geval is het de fraaie en gevaarlijke natuur van het Amazonegebied.

Kenya Seizoen 3 - Amazonia

Ook in Amazonia zijn het de personages die je het langst bijblijven. We maken bijvoorbeeld kennis met een pastoor die een klein ziekenhuis in de jungle runt, maar die het niet echt nauw neemt met de regels van zijn geloof. Hij probeert iedere vrouw die hij tegenkomt te versieren. Dan zijn er de Nazi’s die zich na de tweede oorlog in Brazilie hebben verstopt en niemand ontzien om hun doel te bereiken. We maken kennis met een opera zangeres, die de eigenaar van een rivierschip verleidt en in het midden van de jungle een concert geeft. En dan is er ook nog het verliefde oude mannetjeskoppel dat zich dapper door het avontuur heen slaat.

Dat wil niet zeggen dat het avontuur zelf niet ook gewoon spannend en interessant is. We zien Kathy Jones samen met een Braziliaanse agent de halve jungle doorstruinen op jacht naar de schat en het wezen en op de vlucht voor de inheemse stammen. Het centrale mysterie rond het wezen wordt gedurende de vijf delen stap voor stap ontrafeld en leidt uiteindelijk niet tot een heel spectaculaire maar wel tot een bevredigende conclusie.

De tekeningen van het verhaal zijn niet heel bijzonder, maar wel adequaat realistisch voor dit verhaal. De inkleuring bevat nogal veel bruintinten, waardoor het verhaal wat ouderwets aandoet. Maar misschien past dat ook wel bij het verhaal dat wordt verteld.

Wie zin heeft in een ouderwets degelijk avonturenverhaal met wat mysterieuze ingrediënten en allerlei bijzondere personages kan hoe dan ook de 5 delen van Kenya Seizoen 3 – Amazonia gerust aanschaffen.

7.8

8.5/10

8.0/10