Magazine Review: Jump Stripblad nr 1

Vanaf deze maand ligt Jump Stripblad in de Nederlandse en Vlaamse winkel. Het is een nieuw maandelijks stripblad van uitgeverij Personalia en specifiek bestemd voor kinderen.

Jump Stripblad

Jump Stripblad is vernoemd naar Jump, de strip van Charel Cambré, die sinds 2007 verschijnt. Het blad heeft de jongste hoofdredacteur van Nederland, Tim. Hij is tien jaar oud. Volgens de website van het blad kiest Tim de strips persoonlijk uit en interviewt hij iedere maand een iemand die hij bewondert.

Het lijkt er niet op dat de arbeidsinspectie zich zorgen hoeft te maken. Tim zal heus niet zelf alle deals met de stripmakers sluiten en zijn interview wordt uitgetekend door Margreet de Heer. Tim  is vooral een gezicht voor het blad, dat kopers en dan vooral ouders moet overtuigen dat dit blad echt heel geschikt is voor hun kroost. Wat dat betreft heeft hij al goed door, hoe het werkt. “Geen Bloed en Geen Seks!” roept hij over de inhoud van het blad in een item van het jeugdjournaal.

Tim heeft een degelijke smaak voor kinderstrips. De strip Jump is vertegenwoordigd met een vervolgverhaal en een korte grap op de achterkant. Verder vinden we in dit eerste nummer onder anderen Kort en Triest van Jean-Marc van Tol, Inspecteur Netjes van Hanco Kolk, Boes van Wil Raymakers en Thijs Wilms en Beestjes van Schwantz. Magreet de Heer tekent het interview van Tim en is ook aanwezig met Het Dagboek van Stella, over een meisje met gescheiden ouders.

Daarnaast bevat het blad ook een aantal uit het Frans vertaalde strips, zoals Griekse- sagenstrip Myhtos (Les petits Mythos), Dinostrip Darius (Nabuchodinosaure) en Frikken (les Profs).

Daarbovenop komt ook nog publiekstrekker Suske en Wiske, al is dat wel met het oude vervolgverhaal De Koddige Kater.

Qua rubrieken heeft het blad een puzzelpagina, een striptekentip en een paar korte interviews. Maar geen zorgen, Tim zal er voor zorgen dat dat geen ellenlang kletsverhaal wordt en dat er vooral heel veel strips in staan. Wat dat betreft kan Tim ook wel eens naar de inhoud van grote broer Strip Glossy gaan kijken.

Dit eerste nummer zit verder prima in elkaar. Naast Donald Duck zijn er op dit moment niet veel Nederlandstalige bladen die zich vooral op strips voor kinderen richten. Voor de strip in het algemeen is het goed als kinderen al op jonge leeftijd kennismaken met het medium, naast alle games, Youtube filmpjes en streamingdiensten, die ze verorberen. De ontlezing onder kinderen en pubers wordt steeds groter en veel kinderen verlaten de basisschool met een te laag leesniveau. De uitgever prijst het blad aan als een manier om kinderen meer te laten lezen. Wie had een aantal jaar geleden kunnen vermoeden dat strips nog eens zouden worden aangeprezen om jongeren eens iets leerzamers te laten doen. Maar we vinden het een goed gevonden pitch.

De kwaliteit van de strips in Jump Stripblad is hoog. Wel valt op dat het grootste gedeelte van het materiaal al eerder is gepubliceerd in het Frans of in het Nederlands. Dat is een beetje jammer, al zal het jonge kinderen waarschijnlijk niet opvallen. Hopelijk wordt dit blad een succes en komt er dan ook meer ruimte voor nieuwe strips van jonge Nederlandse of Belgische stripmakers.

8

Stripverhalen

8.0/10