Graphic Novel Review: Spaans Rood

In Spaans Rood verzint de jonge schrijfster Naomi een aantal sterke verhalen rondom een aantal mysterieuze personages die ze op haar eiland in de Caraïben tegenkomt.

Spaans Rood

Terwijl ze op het zonnige eiland St. Barnabas naar school gaat en rondhangt met haar vriendin Katja, bespioneert ze een aantal eilandbewoners en reizigers die op het eiland aanmeren. Zo loopt er een blinde man door de havenstad, die iedere middag naar een bioscoop gaat, waar pulpfilms draaien. Ze verzint dat hij een bekende Mexicaanse schrijver is, die Safar heet en naar dit eiland is gevlucht om aan een bizarre zaak te ontkomen.

Er is ook een Argentijnse man die ze Dichtertje noemt. Hij schrijft politieke gedichten die de revolutie in Argentinie moet aanwakkeren, maar stiekem droomt hij van een carriere in Amerika. Naomi verbindt hem in een verhaal aan een grote hoeveelheid papier, die op het eiland is komen aanspoelen.

Spaans Rood

En dan is er de vrouw met het Oosterlijke uiterlijk, die ze Mrs. Rania noemt en die parlementarier was in Pakistan. Mrs Rania ligt in de clinch met haar baas, die in een schandaal verwikkeld is, dat zich in een even absurde als spannende richting ontwikkelt.

Als rode draad volgen we in Spaans Rood de dagelijkse belevenissen van Naomi en haar vriendin Katja, die afgewisseld worden met de verhalen die Naomi verzint en aan Katja vertelt. Het aardig aan het boek is dat we allerlei elementen uit het centrale verhaal ook weer terugvinden in de verhalen. Zo heeft Mrs Rania in haar verhaal een dochter en een vriendin, die sterk op Naomi en Katja lijken.

Hierdoor lopen de verschillende verhalen steeds mooi in elkaar over. De verhalen zijn spannend, soms absurd en soms hangen ze ook tegen het pulpgenre aan, waardoor er onverwachte wendingen optreden. Samen met de fraaie warme kleuren en de soms wat dromerige sfeer zorgt Milan Hulsing er ook voor dat je je even op vakantie waant op een zonnig eiland.

Naomi heeft een rijke fantasie en laat de mensen die ze tegenkomt opdraven in bijzondere avonturen. Wat wel een beetje mist in het album is de reality check. Als lezer wordt je gedurende het album als vanzelf nieuwsgierig naar het echte verhaal achter Naomi en de mensen die ze tegenkomt. Je hoopt dat Naomi tijdens het spioneren toch een keer betrapt wordt door haar studie objecten.

De verschillende verhalen van Naomi in dit album zijn erg sterk, maar het verbindende verhaal over Naomi en Katja dat in de werkelijkheid speelt, kan niet helemaal tegen die verhalen op. Het kent een wat meanderend verloop en geen grote wendingen of dramatische gebeurtenissen, waardoor we erachter komen wie Naomi nu eigenlijk is en waarom ze de verhalen verzint die ze vertelt. Hierdoor blijf je als lezer uiteindelijk toch een klein beetje achter met een onbevredigd gevoel.

Op de laatse pagina van Spaans Rood wordt ook een volgend album aangekondigd. Misschen komen we hierin wat meer over Naomi zelf te weten.

8.3

8.5/10