Strip Review: Robbedoes Door 17 – Pacific Palace

In Robbedoes Door 17 – Pacific Palace vinden we Robbedoes en Kwabbernoot terug als piccolo’s in het Pacific Palace Hotel.

Robbedoes Door 17

De hotelmanager heeft, op aanraden van Robbedoes, zojuist Kwabbernoot aangenomen. Maar die bakt er niet zoveel van. Als ex-journalist is hij meer geïnteresseerd in een nieuwe gast. Het is dictator Iliex Korda, die zojuist samen met zijn familie en bodyguards in het hotel is gearriveerd. De president van de republiek Karajan is op de vlucht uit zijn land en krijgt een paar dagen asiel in ons land, terwijl de regering over zijn lot beslist.

Robbedoes Door 17

Het hotel wordt verder leeggeruimd en afgesloten voor de pers die buiten wacht. Kwabbernoot hoopt een scoop te bemachtigen en probeert de dictator te bespioneren. Er is meer aan de hand dan op het eerste moment lijkt. Tegelijkertijd maken Robbedoes en Kwabbernoot kennis met de dochter van de dictator, Elena. En ze vallen beiden als een blok voor haar.

Het verhaal van Robbedoes Door 17 wordt verteld in een aangenaam rustig tempo. In de ene scene zien we Robbedoes en Kwabbernoot wat kibbelen en grappen. In de andere scene krijgen we wat meer te horen over de republiek Karajan. Daarnaast zijn er scenes waarin de spanning en intrige wordt opgebouwd en ook wat romantische scenes met Elena. In de tekeningen wordt veel sfeer opgebouwd met de imposante ruimtes van het oude hotel en fraaie kleurcontrasten, bijvoorbeeld met het diepe blauwe licht in het hotelzwembad.

Auteur Christian Durieux maakt van dit hommage album een bijzonder charmant en volwassen verhaal, waarin uiteindelijk toch al de bekende elementen uit de andere Robbedoes avonturen terugkomen. Met de aandacht voor ethische dilemma’s en gevoelens van de hoofdpersonages schuift het zelfs een beetje richting graphic novel terrein, zonder overigens erg diep te gaan.  Daarmee stijgt dit album uit boven andere Robbedoes albums, waar met name de humor en de actie voorop staan.

Dit is wat we bedoelden toen we in de review van het recente Tom Poes album schreven dat het ruimhartig toelaten van de eigen visie en stijl van nieuwe auteurs op bestaande reeksen tot allerlei mooie en verrassende resultaten kunnen leiden. En die kunnen een oude reeks weer nieuw leven inblazen.

8.5

9.0/10

8.0/10