Strip Review: Lynx – Boek 1

In het ecologische science fiction avontuur Lynx – Boek 1 onderzoeken agent Bor en Annet een klimaatcatastrofe op de planeet Ner’o.

Lynx Boek 1

Op Ner’o in het Hévéliusstelsel doen zich de laatste tijd regelmatig tornado’s voor, die het waterpeil op de planeet doen zakken en veel doden en schade veroorzaken bij de lokale vissersbevolking.

Het verhaal speelt zich af in de verre toekomst, waarin de hele melkweg is gekoloniseerd door de mens. De planeten worden door grote corporaties ontgind op zoek naar grondstoffen. En jawel, waar hebben we dat eerder gezien, daardoor dreigen inmiddels ook op buitenaardse planeten verstoringen van ecosystemen te ontstaan. Agent Bor en Annet werken voor het Interplanetaire Departement ter Preventie van Ecologische Rampen, dat is opgericht om dit soort verstoringen te voorkomen.

Lynx Boek 1

Agent Bor is een ervaren en iets te dikke veteraan van middelbare leeftijd. Als hij op het punt staat om een milieuschandaal op een andere planeet te ontdekken, wordt hij door de organisatie teruggeroepen voor een missie naar Ner’o. Hij wordt gekoppeld aan de jonge agent Annet, een arrogante dochter van een rijke industrieel, die zich afzet tegen haar vader en iets aan de misstanden in de interplanetaire mijnbouw wil doen.

Samen gaan ze op speurtocht naar de oorzaken van de tornado’s op Ner’o en komen daarbij op verschillende planeten in gevaarlijke en spannende situaties terecht. Dat er allerlei misstanden en complotten zijn is duidelijk, maar daarnaast ontdekken ze allerlei bijzondere en bizarre levensvormen, die ook een rol spelen.

Lynx – Boek 1 doet aan allerlei andere science fiction stripreeksen denken, met name aan Aldebaran van Léo, maar ook aan Ravian en Laureline. Dat is niet zo erg. Door de focus op ecologische rampen en misdaden heeft het een duidelijk eigen uitgangspunt. Ook de fraaie realistische tekeningen van de Russische tekenaar Alexandre Eremine geven het verhaal een eigen karakter. Ook zijn inkleuring verdient aandacht. Hij weet iedere planeet met een eigen basiskleur een eigen karakter te geven. Vervolgens kiest hij hierbij een fraai harmonieus kleurpalet voor de uitwerking. Veel pagina’s zien er hierdoor erg fraai uit.

Het scenario van Serge Perrotin is actueel, degelijk en fantasievol. Spannende acties en complotten worden gemengd met mysterieuze gebeurtenissen, waardoor het verhaal nergens inzakt en vlot wegleest. Door de jonge hoofdpersoon Annet en de actuele milieuproblematiek lijkt het verhaal in het begin vooral afgestemd voor een activistisch tienerpubliek. In de loop van het verhaal verdwijnen de clichés langzaam een beetje naar de achtergrond en wordt het ook voor de volwassen science fiction liefhebber interessant.

Enige minpuntje van het scenario is dat er op het eind van het verhaal binnen twee pagina’s een compleet ecologisch vraagstuk wordt opgelost op een manier die je gerust over-the-top mag noemen. Je had er ook een heel album mee kunnen vullen. Dat stoort een beetje, maar omdat het hoofdverhaal al was afgerond, is dat niet zo bepalend voor de kwaliteit van het hele album. Leuke start van een nieuwe SF reeks van Silvester Strips!

8.3

8.5/10

8.0/10