Strip Review: Wanted Lucky Luke

In Wanted Lucky Luke zit het hele wilde Westen achter onze favoriete cowboy aan. Het is het tweede hommage album dat gemaakt is door Mathieu Bonhomme.

Wanted Lucky Luke

Aan het begin van het verhaal ontdekt Lucky Luke dat er een flinke prijs op zijn hoofd is gezet. De reden staat er niet bij, maar dat weerhoudt allerlei gespuis en premiejagers er niet van om de jacht op hem te openen. En het is niet alleen gespuis dat achter hem aan komt. Er zijn ook drie cowgirls die een oogje op hem hebben laten vallen. Een romantisch oogje.

Wanted Lucky Luke

De cowgirls zijn met hun kudde runderen op weg door apache gebied. Die hebben het op de kudde voorzien en Lucky Luke weet ze maar ternauwernood te redden. Natuurlijk biedt onze moedige held zich vrijwillig aan om ze veilig door het gebied heen te loodsen naar het stadje waar ze de dieren willen verkopen. En dat aanbod laten de dames niet aan zich voorbijgaan. Onderling krijgen ze al ruzie om wie de cowboy het eerst zal kussen.

Het is het begin van een avontuurlijke en spannende trektocht door de woestijn, waarbij Lucky Luke niet alleen de premiejagers, maar ook de dames van zich af probeert te slaan.

Mathieu Bonhomme bewees in zijn eerste hommage, De Moordenaar van Lucky Luke, al dat hij een goede alternatieve versie van de cowboy kan neerzetten. In Wanted Lucky Luke gaat hij daar gewoon mee door. Ook hier is de tekenstijl wat realistischer dan die in de reguliere reeks en de gevechten zijn wat gewelddadiger.

In dit deel probeert hij er ook wat romantiek aan toe te voegen. Het leidt zelfs tot een kusscène. Maar veel heeft het allemaal niet om het lijf. Dit lijkt meer een praatje voor in de pers dan een werkelijk grote verandering. Het album gaat maar een ministapje verder dan de reguliere reeks. De personages blijven ook hier meer karikatuur dan mensen van vlees en bloed. Aan het eind volgt een emotioneel bedoelde afscheidsscene, die daardoor ook niet echt invoelbaar wordt en niet op zijn plaats lijkt in het verhaal.

Je zou kunnen zeggen dat de reguliere reeks wat meer slapstick humor bevat en deze variant iets meer actie en geweld, maar daarmee heb je de grootste verschillen ook wel te pakken. Voor de rest is het verhaal gewoon een prima cowboy avontuur met hier en daar wat interessante wendingen. Niet heel bijzonder, maar ook niet slecht gemaakt.

7.8

8.0/10

8.0/10