Anime Review: Juni Taisen Zodiac War

In Juni Taisen: Zodiac War ontmoeten twaalf strijders elkaar in een verlaten stad voor een strijd op leven en dood. De scheidsrechter legt de regels van het spel uit. Hij geeft ze allemaal een edelsteen, die ze moeten doorslikken. Zijn enige aanwijzing is dat degene die alle 12 stenen terugbrengt, het spel heeft gewonnen en een wens mag doen. O ja, na 12 uur komt er een dodelijk gif vrij uit de edelsteen, dus ze moeten wel opschieten. Dat is het begin van een zogenaamde battle royal, een strijd van man tegen man. De laatste die overleeft heeft gewonnen.

In de 12 afleveringen leren we alle personages wat beter kennen en zien we ze ook één voor één het loodje leggen. De personages hebben allemaal de naam van een teken uit de Chinese dierenriem (Zodiac) en hun uiterlijk en hun karakters zijn ook op de dierenriemtekens gebaseerd.

Als Westerse kijker van deze anime serie sta je wel meteen op een behoorlijke achterstand. Veel van de gebeurtenissen, zoals wie van wie wint en op welke manier, kunnen worden verklaard met behulp van deze astrologische kenmerken.  Af en toe vindt er een wending plaats, waarvan je als Oosterse kijker waarschijnlijk denkt : ‘o ja, natuurlijk, dat zit zo en zo’ terwijl je je als Westerse kijker afvraagt wat je nu weer hebt gemist.  Dat je daardoor op zich ook zou kunnen voorspellen wie de eindwinnaar wordt, is dan voor de Westerse kijker weer een geluk. Zo blijft het wat langer spannend.

De animaties en de gevechtsscenes zien er prima uit. De karakters zijn voor een gedeelte tamelijk bizar, zoals dat wel vaker in anime het geval is. Visueel is er dus voldoende te genieten. Omdat ieder karakter in iedere aflevering voor zijn leven vreest zit er ook voldoende spanning in de serie.

Het grootste minpunt van de reeks is dat de actie hier en daar nogal in de weg wordt gezeten door de backstories van de karakters. Het voordeel is dat je door de backstory wat meer mee gaat leven met het karakter. De backstories worden echter vaak pas verteld als het einde van een karakter nabij is.  Zo komt de dood van het karakter wel veel harder aan, maar de tijd dat je gaat meeleven met zo’n karakter is dan weer heel erg kort. Als de backstories wat meer gelijkmatig verspreid waren over de hele serie, had dat een veel beter resultaat opgeleverd.

Deze anime kan op dit moment in Nederland worden bekeken via Crunchyroll.

7.5

7.0/10