Animatie Review: Incredibles 2

In Incredibles 2 is de ban op superhelden uit The Incredibles deel 1 nog steeds van kracht. Als de superheldenfamilie toch opduikt om te voorkomen dat The Underminer de centrale bank van de stad berooft, wordt ook het Superhero-relocation programma opgedoekt. De familie krijgt geen hulp meer om ander werk te vinden en vader Bob moet op heel korte termijn ander werk vinden om zijn familie te kunnen onderhouden.

Incredibles 2

Bob vindt hulp bij Winston Deavor, een Telecom ondernemer, die de superhelden weer legaal wil maken. Hij organiseert samen met zijn vrouw Evelyn een publiciteitsstunt rond Elastigirl, oftewel Helen de vrouw van Bob.

Teleurgesteld dat alleen zijn vrouw nodig is in deze campagne, richt Bob zich op de verzorging en opvoeding van de kinderen. Tot zijn schrik blijkt dat moeilijker dan verwacht.  Zijn dochter belandt in de puberteit en krijgt te maken met liefdesverdriet en baby Jack-Jack krijgt opeens ook superkrachten.

De eerste helft van Incredibles 2 bestaat dus eigenlijk uit twee verhaallijnen. Helen moet de stad zien te behoeden voor de kwaadaardige Screenslaver, die mensen via hypnose in zijn macht probeert te krijgen. Bob zelf raakt oververmoeid van alle huishoudelijke taken en het verzorgen voor zijn kinderen. Beide verhalen zijn onderhoudend en zitten vol actie.  De avonturen van Helen zijn vooral spannend en de avonturen van Bob en de rest van de familie zitten vol grapjes en humor. Met name de grappige ellende die voortkomt uit de nieuwe superkrachten van baby Jack-Jack is hilarisch.

Alles wat we in deze film zien is wel eens eerder gedaan, maar de animatie en de manier waarop de verhaallijnen weer bij elkaar komen is van een zeer hoog niveau. Daarnaast straalt het plezier waarmee de film is gemaakt gewoon van het doek af.  Opvallend is ook de creativiteit in de manieren waarop de verschillende superkrachten worden gebruikt. Veel superheldenfilms kunnen nog veel leren van deze film. Incredibles 2 wordt ook nergens een moment saai.

Natuurlijk komt alles weer op zijn pootjes terecht, want dit blijft een Disney familiefilm. Maar voordat het zover is heeft deze film voor zowel jong als oud een soms indrukwekkend en spectaculair achtbaanritje in petto.

8.5

8.5/10

8.5/10