Anime Review: Flavors of Youth

Flavors of Youth is de nieuwe anime film van de studio die eerder het fraaie ‘Your Name’ uitbracht. In Nederland is deze film nu te zien via Netflix.

Flavors of Youth

Flavors of Youth is een compilatiefilm van drie losse verhalen rond hetzelfde thema. We volgen een aantal jongeren in drie verschillende steden in China, die allemaal in de overgangsfase zitten van hun jeugd naar volwassenheid.Dit thema komt op allerlei manieren terug in de drie verhalen.

Het eerste verhaal draait om de rol die gerechten kunnen spelen in je leven. In het geheugen van de jongeman die we volgen, speelt noedelsoep een belangrijke rol. Hij kijkt met ons terug op  een aantal fragmenten uit zijn jeugd. Zijn oma maakte altijd noedelsoep voor hem, toen hij klein was. De soep speelde ook een rol bij zijn eerste verliefdheid en het contact met andere mensen. Tegelijkertijd leren we ook wat over de bereiding van het gerecht.

Op het eind van het verhaal komen we er ook achter wat de reden is dat hij dit verhaal met ons wil delen en de wat melancholische toon van het geheel.

Met dit eerste en kortste verhaal komen we een beetje in de sfeer van het geheel. Wie op basis van de trailer een tweede ‘Your Name’ verwachtte, moet die verwachting een beetje bijstellen. In deze verhalen vind je geen verrassende science fiction achtige plotwendingen. Het blijft allemaal veel meer down to earth. Als je van de nostalgisch romantische toon van ‘Your Name’ hield, dan zit je hier wel goed. Die sfeer vormt ook de ondertoon Flavors of Youth.

In het tweede verhaal belanden we in het leven van een succesvol fotomodel en haar zus. Het model is nog steeds jong en mooi, maar ze wordt wel al wat ouder. Ze begint te merken dat een jongere generatie langzaam maar zeker haar positie in de modellenwereld gaat overnemen. Het model woont samen met haar jongere zus, voor wie ze graag goed wil zorgen. Het is de vraag of haar zus dat ook op die manier ervaart. We zien dat ook hun onderlinge relatie langzaam begint te verschuiven. In het verhaal probeert ze weer controle te krijgen over de veranderende situatie.

Dit verhaal bouwt in thema verder op het eerste verhaal. Tegelijkertijd zijn de veranderingen door het ouder worden hier aanleiding voor een persoonlijk conflict, dat opgelost moet worden om weer verder te kunnen. Het is niet het beste verhaal van de drie, maar wel onderhoudend en verrassend genoeg om uit te kijken. Je gunt de personages dat het allemaal weer goed komt.

Het derde verhaal is het beste en interessantste verhaal en komt ook het dichtst bij ‘Your Name’ in de buurt, voor zover dat belangrijk is. We volgen een vriendenclubje van twee jongens en een meisje door hun jeugd. De aanleiding is een mysterie uit het verleden, dat plotseling opduikt in het heden. De hoofdpersoon, een van de twee jongens uit het vriendenclubje, was in het verleden verliefd op het meisje. Hij wisselde altijd cassettebandjes met haar uit. Ze raakten elkaar uit het oog, omdat ze elk naar een andere school gingen. De hoofdpersoon is nu afgestudeerd en komt terug naar zijn oude woonplaats. Bij zijn oude spullen treft hij een oud cassettebandje aan dat een ander licht werpt op een bepaalde gebeurtenis die centraal stond in zijn relatie met het meisje.

Die gebeurtenis is hartverscheurend. De film gaat hier emotioneel wel net een beetje over the top, met veel tranen, zoals wel vaker in Anime gebeurt. Maar de clou zelf is als gebeurtenis goed gevonden en voorstelbaar.  Het laat mooi zien hoe onuitgesproken gevoelens tot veel misverstanden en (liefdes-)verdriet kunnen leiden. Zelfs heel veel jaren later.

De kwaliteit van de animatie van de drie verhalen verschilt een beetje in kwaliteit. In het eerste deel is veel aandacht besteed aan de animatie van de gerechten en de locaties, wat fijn bijdraagt aan de nostalgische sfeer. Het derde verhaal is ook hierin het mooist, met veel contrastrijke kleuren en lichteffecten, die bijdragen aan de romantische sfeer. Het tweede verhaal is niet heel bijzonder, maar wel degelijk geanimeerd.

Al met al is dit een goede anime, die de moeite waard is om te bekijken. Zelfs al was het alleen maar voor het mooie derde verhaal. Omdat het totaal maar 1 uur en 14 minuten duurt, kun je dan het best ook de eerste twee delen meekijken. Die brengen je dan alvast in de juiste sfeer om optimaal van het laatste hartverscheurend romantische verhaal te kunnen genieten.

7.8

8.0/10

7.5/10