Graphic Novel Review: Aimée de Jongh – Taxi!

Niet lang nadag Aimée de Jongh de Stripschapprijs ontving voor beste stripalbum van 2018 voor Bloesems in de Herfst, verschijnt haar nieuwe Graphic Novel: Taxi!

Taxi!

Het is haar eerste autobiografische album. Aimée reist al een aantal jaar de wereld rond om publiciteit te maken voor De Terugkeer van de Wespendief, dat in meerdere talen is verschenen. En hierbij zit ze vaak in taxi’s. Vier van haar ritjes in Los Angeles, Parijs, Jakarta en New York heeft ze nu in Taxi! verstript. En dat levert vier grappige, ontroerende en soms spannende verhalen op.

Taxi!

De vier verhalen in Taxi! gaan over vier ontmoetingen met verschillende chauffeurs. Het boek krijgt niet voor niets de opdracht ‘voor alle chauffeurs’ mee.  Van de norse en zwijgende chauffeur in LA tot de superrelaxte chauffeur in Jakarta, die tot schrik van Aimée een krant leest tijdens het rijden. Ja, ze kennen allemaal Johan Cruyff, maar ze hebben ook allemaal een bijzonder verhaal. Over hun eigen leven, maar ook over nieuwe online taxidienst Uber, die het werk moeilijker maakt.

Taxi!

Naast de gesprekken is er ook buiten de rijdende taxi van alles te beleven en leren we het verschillende verkeer in de wereldsteden kennen. Aimée de Jongh brengt het allemaal fraai in beeld in sfeervolle zwart wit tekeningen. Ze heeft veel oog voor kleine details. Hierdoor worden de gesprekken en  de rit heel afwisselend in beeld gebracht.

Taxi!

De verhalen lopen mooi in elkaar over en hebben terugkerende thema’s, waardoor de vier ritten uiteindelijk ook een geheel vormen. Ze weet emotie en humor goed met elkaar af te wisselen, zodat het geheel niet te luchtig, maar zeker ook niet topzwaar wordt.

En dat is een groot verschil met haar vorige album Bloesems in de Herfst, dat we nu en dan overdramatisch vonden. Het verschil met dat album is ook dat ze het verhaal nu zelf geschreven heeft en dat pakt geweldig uit. Lag het zwaartepunt bij Bloesems in de Herfst vooral bij de lyrische teksten van Zidrou, nu vormen tekst en beeld een prachtig geheel. Misschien heeft dit ook te maken met het onderwerp van Taxi!, dat waarschijnlijk dichter bij haarzelf ligt dan dat van Bloesems in de Herfst, waarin een relatie op oudere leeftijd werd beschreven.

Daarom vinden we Taxi! eigenlijk nog een klasse beter dan dat album, dat toch ook al verkozen werd tot beste Nederlandse album van 2018.

8.8

9.0/10