Strip Review: Suske en Wiske door Paul Geerts – De Preutse Prinses

Suske en Wiske door Paul Geerts – De Preutse Prinses is het vierde deel in de Suske en Wiske Hommage reeks.

Suske en Wiske door Paul Geerts

Ter gelegenheid van het 75-jarige bestaan van Suske en Wiske heeft Standaard Uitgeverij aan Paul Geerts gevraagd om nog eenmaal een Suske en Wiske album te maken. Paul Geerts was de officiele opvolger van Willy Vandersteen en heeft de reeks van 1972 tot en met 2002 getekend. In deze periode werd de strip nog populairder dan onder Vandersteen. Voor veel Nederlandse en Vlaamse volwassenen, die in die periode kind waren, heeft hij het beeld van Suske en Wiske bepaald.

Zijn strakke lijnen, die de strip volgens sommigen wat steriel maakten, maakten van hem een ware meester van de Klare Lijn. Enkele hoogtepunten uit zijn periode zijn onder anderen de albums De Angst op de Amsterdam, De Raap van Rubens en de Parel in de Lotusbloem. Dit zijn allemaal klassiekers in de rode reeks.

Geerts bleef in zijn beginjaren nog in de schaduw van Vandersteen werken, maar kreeg in de loop van de jaren ook zelf de erkenning die hij verdiende. Na zijn pensioen in 2002 werd hij geridderd in de Orde van de Nederlandse Leeuw.

Het is dan ook mooi dat de uitgever hem in dit jubileumjaar nog eens de vrijheid heeft gegeven om een eigen verhaal te maken in de hommage reeks. De uitgever lanceerde dan ook een uitgebreide reclamecampagne om de aandacht te vestigen op het laatste album van de intussen al 83-jarige Geerts.

Het is natuurlijk fantastisch en verdiend dat Paul Geerts nog eens Suske en Wiske mag tekenen, maar de verwachtingen worden door al die publiciteit wel erg de hoogte in gestuwd. Daardoor valt het album zelf eigenlijk een klein beetje tegen.

Suske en Wiske door Paul Geerts

Geerts heeft altijd veel gereisd en vindt veel inspiratie in oosterse culturen. Het verhaal speelt zich dan ook af in Thailand. Lambik vindt op de rommelmarkt een oud Thais masker dat kan praten. Het vertelt van een oud verborgen koninkrijk waar twee prinsen strijden om de troonsopvolging van hun vader. De jongste prins is al tijden niet gezien en zijn verloofde is ontvoerd. Dat kunnen onze helden niet zomaar laten liggen en samen met Lambik en Jerom reizen ze via de Teletijdmachine van professor Barabas terug naar het Thailand van de 19e eeuw.

Waar we in de andere hommage verhalen veel experimenten zagen, is dit verhaal gewoon een old school Suske en Wiske avontuur. Kennelijk had Paul Geerts niet de behoefte om een keer iets anders te doen met de reeks. In interviews liet hij weten niet zoveel op te hebben met de modernisering van enkele jaren geleden. Dus in deze versie zijn Suske en Wiske weer iets jonger dan in de huidige reguliere reeks en dus heeft Wiske ook nog geen ‘borstjes’.

Suske en Wiske door Paul Geerts

Het verhaal lijkt ook iets meer op jonge kinderen gericht. Als je het vergelijkt met verhalen uit de huidige reguliere reeks, is er dan ook domweg minder te halen voor volwassenen. Veel actuele verwijzingen zitten er niet in, ook al wordt er in persartikelen gerept over verwijzingen naar ‘me too’. Dat lijkt toch vooral een gericht promotiepraatje te zijn, om net als met de ouderwetse rode cover, meer in de publiciteit te raken en meer boeken te verkopen. De titel ‘De Preutse Prinses’ lijkt een heel gewaagd verhaal aan te kondigen, maar de prinses komt op minder dan 2 pagina’s in het album voor. De humor in het verhaal moet het vooral hebben van oubollige grapjes en veel struikel grappen. Dat is niet erg, maar de ronkende persverhalen deden wat meer verwachten van dit verhaal.

Suske en Wiske door Paul Geerts

Het tekenwerk van Paul Geerts is nog prima in orde. Misschien niet meer zo strak als vroeger, maar hij lijkt de herkenbare look van de hoofdfiguren nog steeds zo uit zijn mouw te schudden. Voor de gelegenheid is ook Suske en Wiske veteraan Erik de Rop gevraagd om de tekeningen te inkten. Visueel ziet het er dus allemaal prima uit. Dit zou zo een album kunnen zijn uit de oude rode reeks.

Suske en Wiske door Paul Geerts is vooral bijzonder, omdat het de oude meester weer even in het zonnetje zet. Het album is de moeite waard voor de nostalgische fan en ook zeer geschikt voor de jongere lezer. Wat oudere lezers, die een actueel verhaal met wat scherpere humor willen lezen, kunnen beter een recent album uit de reguliere reeks aanschaffen. Zoals we al in eerdere reviews schreven, bewijzen scenarist Peter van Gucht en tekenaar Luc Morjaeu dat Suske en Wiske op dit moment nog steeds tot de top in de Nederlandse stripwereld horen.

Onbedoeld laat dit hommage album nog eens zien, dat de modernisering van de reeks nodig was en uiteindelijk tot een beter resultaat heeft geleid.

7.3

7.5/10