Anime Review: Beastars – Season 1

In de Netflix anime serie Beastars volgen we grijze wolf Legoshi, die verliefd wordt op het dwergkonijn Hara. Maar is het liefde of lust?

Beastars

En daarmee bedoelen we dan vooral eetlust. Legoshi en Haru zijn leerlingen van de Cherrytown Academy en wonen op het terrein van die school. De wereld van Beastars is verdeeld in Carnivoren en Herbivoren, oftewel roof- en prooidieren.

In de eerste aflevering van de twaalfdelige serie wordt een moord gepleegd op de school, waardoor de spanning tussen de soorten oploopt. Legoshi is een aardige wolf, die bijzonder goed op kan schieten met de Herbivoren. Maar ook hij kan zijn instincten soms moeilijk bedwingen. Tijdens een avondwandeling raakt hij in de ban van de geur van dwergkonijn Haru. Hun ontmoeting loopt maar net goed af en dat komt vooral omdat Legoshi opeens overvallen wordt door nog andere gevoelens voor Haru dan eetlust.

In de loop van de afleveringen ontwikkelen die gevoelens zich. We maken dan ook kennis met de andere leerlingen van Cherrytown en met name de leden van de toneelclub van de school. Naast de verwikkelingen tussen Legoshi en Haru, ontvouwen zich meerdere verhaallijnen waarin het middelbare schoolleven en de relatie tussen de roof- en prooidieren centraal staat.

Er zijn veel anime series over het leven op de middelbare school, maar deze combinatie van thema’s geeft een bijzondere draai aan het genre. De onvermijdelijke spanning tussen de diersoorten leidt enerzijds tot hele spannende momenten, maar ook tot hilarische scenes. Alleen al de manier waarop sommige personages zijn vormgegeven, als half dier en half mens, wekt vaak op de lachspieren.

Beastars

Daarnaast durft deze serie ook duidelijk de randen van het concept op te zoeken, waardoor het minder voorspelbaar wordt hoe verhalen aflopen. Zo is er een zwarte markt in de stad, waar gefrustreerde roofdieren toch hun lusten kunnen botvieren op clandestien herbivorenvlees en adviseert een zelfbenoemde mentor aan Legoshi zijn ware gevoelens voor herbivoren te testen met behulp van een dierenporno tijdschrift.

Hoewel er een aantal gewelddadige scenes zijn, gaat de serie toch nergens echt over de rand. Uiteindelijk is dit naast een spannend ook een romantisch verhaal en ga je vooral meeleven met Legoshi en zijn liefdesproblemen.

Ook de animatie zelf is fraai uitgevoerd. De menselijke dieren en al hun trekjes komen geloofwaardig over in de mooie 3D animatie. De in een aparte stop motion techniek gemaakte introductie van de serie is hier overigens ook het vermelden waard. Deze introductie geeft een goed beeld om waar het in deze serie om draait:

Beastars is gebaseerd op een succesvolle Japanse Manga van Paru Itagaki en is sinds kort exclusief te bekijken op Netflix.

8.5

8.5/10