Anime Review: Dorohedoro – Seizoen 1

Dorohedoro is een behoorlijk maffe actie anime, die sinds kort te zien is op Netflix.

Dorohedoro

De serie is gebaseerd op de gelijknamige manga van Q. Hayashida, die tussen 2000 en 2018 in Japan verscheen. De hoofdpersonages in Dorohedoro zijn Caiman en Nikaido. De serie speelt zich af in de Leemte (The Hole), een gebied waar tovenaars uit de tovenaarswereld hun magie oefenen op argeloze mensen. Caiman lijdt aan geheugenverlies sinds hij door een tovenaar is veranderd in een reptiel. Hij herinnert zich niet meer wie hij daarvoor was en wie hem heeft betoverd. Samen met vriendin Nikaido, een gespierde uitbaatster van een klein restaurant, gaat hij op zoek naar zijn identiteit en de tovenaar die hem heeft betoverd.

Tegelijkertijd gaat de bende van de machtige tovenaar En op zoek naar Caiman. Sinds Caiman is veranderd, valt hij namelijk tovenaars aan die hij tegenkomt in De Leemte. Daarbij heeft hij een van de bendeleden van En vermoord. Bovendien is tijdens dit gevecht gebleken dat Caiman bestand is tegen magie en dus een gevaar vormt voor alle tovenaars.

Dorohedoro

Tijdens het eerste seizoen van Dorohedoro maken we kennis met de hoofdfiguren en de behoorlijk maffe wereld waarin de serie zich afspeelt. Die wereld lijkt in eerste instantie van alle logica ontdaan en het kost wat moeite om alles wat er gebeurt meteen te kunnen plaatsen. Wat in eerste instantie vooral opvalt is dat de serie erg gewelddadig is. Er wordt niet gekeken op een litertje bloed of afgehakte ledemaat meer of minder. Tegelijkertijd zorgen de grote hoeveelheid absurde humor en de over the top gemodelleerde personages ervoor, dat je al dit geweld niet te serieus gaat nemen. Dankzij alle magie, zijn de gruwelijke wonden ook weer snel genezen of groeien de afgehakte ledematen weer snel aan.

Dorohedoro

Als je eenmaal een paar afleveringen hebt gezien, wordt langzaam duidelijk waar de serie over gaat en ben je vooral nieuwsgierig naar waar al die ontzettende onzin naartoe gaat. Intussen kijk je er niet meer vanop dat Caiman van iedere tovenaar die hij tegenkomt even het hoofd in zijn bek neemt. In zijn bek waart namelijk een hoofd rond, dat kan beoordelen of de betreffende tovenaar degene is, die Caiman heeft veranderd. Tegen die tijd ben je er ook aan gewend dat de grootste kracht van tovenaar En is, dat hij alles en iedereen in paddestoelen kan veranderen. Zijn stelling is dat de lekkerste paddestoelen zijn gegroeid op een vers lijk.

Het zijn al deze absurditeiten en alle ongeziene creativiteit die in de uitwerking van deze wereld de grootste attractie zijn. Daar staat tegenover dat de hysterische personages ook wel eens tot wat vermoeidheid kunnen leiden. Omdat er voldoende raadsels worden opgeworpen rondom de hoofdpersonen, blijf je dan toch nieuwsgierig kijken. Bovendien is de 3d animatie van Dorohedoro van een bijzonder mooie kwaliteit. Die doet hier en daar aan de fraaie animatie van Akira denken. Al die absurditeiten bedenken is één ding, maar het ook nog mooi en overtuigend kunnen vormgeven is een kunst.

8.8

8.5/10

9.0/10