Anime Review: Drifting Dragons Seizoen 1

In Drifting Dragons volgen we de bemanning van een zeppelin, die de wereld rondreist om op draken te jagen.

Drifting Dragons

De anime serie is sinds maart 2020 te zien op Netflix en is gebaseerd op een manga van Taku Kuwabara.

Hoofdpersonage in de eerste afleveringen is de nieuwe drakenjager Takita, die kennismaakt met de rest van de crew en de dagelijkse beslommeringen op het jachtschip. Het meest opvallende lid van de bemanning is de excentrieke Mika, die het liefst eigenhandig draken doodt en een passie heeft voor het bereiden van drakenvlees.

Drifting Dragons

In de wereld van Drifting Dragons is drakenvlees een grote lekkernij. In de loop van de afleveringen leren we daarom ook allerlei gerechten van drakenvlees kennen. De serie kent heel veel scenes waarin de bemanning kirrend van genot de lekkerste drakenhapjes verorbert.

En dan zijn er natuurlijk de draken zelf. Voor een Westerse kijker zien de draken er eigenlijk niet uit als de dinosaurusachtige wezens,  zoals we ze hier uit fantasy films kennen. Het zijn eigenlijk meer een soort luchtmonsters en ze bestaan in vele soorten en maten. Vleugels hebben ze eigenlijk niet en ze vliegen met hun hart, zoals we in een van de afleveringen leren.

In deze serie zijn het echt gevaarlijke monsters. De scenes waarin de bemanning de draken probeert te vangen, zijn dan ook bijzonder spannend. Er is daarbij veel teamwerk nodig en er gaat ook nog wel eens wat mis.

Tussen het drakenvangen door, maak je ook kennis met de individuele bemanningsleden, hun achtergrond, hun gevoelens en dagelijkse beslommeringen. Dat maakt dat je ook met ze gaat meeleven tijdens de spannende gevechten. Ook voor humor is er veel ruimte, waarbij de gezamenlijke obsessie met het smakelijke drakenvlees vaak tot hilarische situaties leidt.

Het eerste seizoen van Drifting Dragons heeft wel een kleine aanloop nodig. De eerste vijf afleveringen draaien vooral om Takita, die langzaam maar zeker het leven aan boord en de crewleden leert kennen. De drakengevechten zijn dan een welkome spannende afwisseling. Vanaf aflevering 6 krijgen we echter twee langere verhalen, die zich uitspreiden over meerdere afleveringen.

In het eerste langere verhaal dreigt een gigantische gevangen draak een hele stad plat te branden en moet de bemanning alles op alles zetten om dit te voorkomen. Dan begint ook de kennismaking met de crew zich uit te betalen. Omdat we de achtergrond van de karakters kennen, weten we wat er op het spel staat.

In het tweede langere verhaal valt Takita uit het luchtschip in een bergachtig landschap en start de bemanning een grote zoektocht om haar terug te vinden. In dit verhaal krijgen de draken ook een wat andere rol toebedeeld, dan de gevaarlijke monsters, die het ook zijn. Dit zorgt voor een aantal bijzondere en magische gevoelige momenten, waardoor deze serie uitstijgt boven het monster- en actiegenre.

De 3d animatie is bijzonder prettig om naar te kijken. De 3d karaktermodellen van de hoofdpersonages zijn soms nog wat stijfjes, maar voldoende geanimeerd om met ze mee te kunnen leven. De draken worden fraai verbeeld als bovennatuurlijke magische monsters. De landschappen zijn fraai uitgelicht en met name de scenes boven de wolken zijn prachtig vormgegeven. Het steampunk sfeertje spreekt tot de verbeelding.

Deze anime serie heeft een paar aflevering nodig om op gang te komen, maar weet daarna alle verschillende elementen goed te balanceren, waardoor we uitkijken naar het tweede seizoen.

8.5

8.5/10