Strip Review: Suske en Wiske – Geduvel op de Heide

Suske en Wiske – Geduvel op de Heide is nou precies zo’n album dat je hoopt aan te treffen in een hommage reeks.

Suske en Wiske hommage 6

Het nieuwe album is de 6e uitgave in de reeks met Suske en Wiske hommages door bekende auteurs. Deze hommage is getekend en geschreven door het duo Jan Bosschaert en Marc Legendre dat eerder samen verantwoordelijk was voor de jeugdreeks Sam.

Eerdere hommages vielen veelal op door veel meta humor en verwijzingen naar de rijke Suske en Wiske geschiedenis. Dit album is vooral een op zichzelf staand avontuur, dat qua scenario ook in de reguliere reeks had gepast.

Suske en Wiske Geduvel op de heide

Niet dat er geen verwijzingen zijn naar eerdere avonturen. Het bouwt voort op een aantal elementen uit De Duistere Diamant en een album uit de Jerom Reeks, De Verborgen Kroon. Maar voor lezers die deze verhalen niet kennen, wordt al het voorgaande uitgelegd. Voorkennis is dus niet echt nodig.

Suske en Wiske zijn uit kamperen op de Kalmthoutse heide en worden daar vergezeld door Lambik, die samen met tante Sidonia en Jerom zijn nieuwe caravan uitprobeert. De heide wordt op stelten gezet door een groepje Aardgeesten, dat vooral uit lijkt op het drinken van bier en het terroriseren van de bezoekers. Maar er blijkt meer aan de hand als er vreemde snuiters opduiken die met de duiveltjes samenspannen.

Het plot is niet erg complex, maar kent wel een aantal aardige plottwisten en voldoende humor om het verhaal interessant te houden. Wat vooral opvalt is de sfeer die het album uitstraalt, zowel in het verhaal als in de tekeningen. Waar de eerdere hommages het vaak moesten hebben van een hoog tempo met veel grappen en actie, neemt dit album rustig de tijd.

En dat geeft wat meer ruimte voor wat langere scenes en het ontwikkelen van de personages. Zo neemt het verhaal wat tijd voor wat gebeurtenissen tijdens de reis naar het kampeerterrein, waardoor ook bij de lezer het vakantiegevoel ontstaat. Een scene van Jerom met een elfje wordt wat uitgerekt en zodanig verbeeld dat ook de lezer in een romantische stemming terechtkomt. Het zijn dit soort momenten die herinneren aan de sfeer van de wat langzamere verhalen uit het verleden.

Ook de wat realistischer weergegeven personages dragen bij aan dit effect. Ze maken het de lezer wat makkelijker om zich in te leven in het verhaal. Deze lambiek en Jerom lijken meer op de mensen die je kent, dan de zwaar gestileerd vormgegeven figuren uit de hoofdreeks.

Suske en Wiske – Geduvel op de Heide is hierdoor een ideaal hommage album geworden. Alle elementen uit de hoofdreeks zijn aanwezig, maar ze worden zodanig aangepast en gemengd dat er een heel aangename nieuwe en realistischere variant van Suske en Wiske uitrolt. De auteurs houden op het eind van het verhaal een klein deurtje open voor een vervolg. We zouden het graag willen lezen.

8

8.0/10

8.0/10