Strip Review: De Zaak Krimson 1, 2 en 3

Van 2013 tot en met 2015 verschenen 6 albums van Amoras, een spin-off van de strips van Suske en Wiske van Willy Vandersteen. De albums werden gemaakt door schrijver Mark Legendre en tekenaar Charel Cambré.  Amoras was een succes en kreeg daarom een eigen vervolg van dezelfde makers, dat voluit ‘De Kronieken van Amoras: De Zaak Krimson’ heet.

Amoras 1 Amoras 2 Amoras 3

De Zaak Krimson is eigenlijk een losstaande prequel of voorgeschiedenis van Amoras in drie delen. In Juni 2018 verscheen het derde, afsluitende deel, dat we hier samen met de eerste twee delen bespreken.

Losstaande nieuwe reeks

Op de kaft van de drie nieuwe delen meldt de uitgever dat ze los van de oudere delen van Amoras gelezen kan worden. Dit staat er niet voor niets. Het verhaal van Amoras werd uiteindelijk zo ingewikkeld, dat je bij ieder nieuw deel de eerdere delen moest herlezen om er nog een touw aan vast te kunnen knopen. Het klopt dat De Zaak Krimson onafhankelijk te lezen is.  Het heeft alleen niet veel zin om één enkel album van de drie nieuwe delen te lezen zonder de andere twee.

Het verhaal van Amoras

De Kronieken van Amoras: De Zaak Krimson beschrijft de gebeurtenissen die vooraf gaan aan Amoras. In Amoras volgden we de avonturen van een wat ouder en volwassener geworden Suske en Wiske.  Hun aartsvijand en supercrimineel Krimson bemachtigt een kopie van de tijdreismachine van professor Barabas. Krimson is op zoek naar een veilige schuilplaats om zijn criminele plannen te bedenken en zijn gestolen rijkdom op te slaan. Hij denkt die plek te vinden op het eiland Amoras. Het is daar immers altijd oorlog tussen de inwoners en daar valt een extra crimineel dus niet op. Door daar niet in het heden, maar in de toekomst (in 2047) een schuilplaats te zoeken, denkt hij nog veiliger te zijn. Amoras begint op het moment dat Krimson de oorspronkelijke Teletijdmachine van professor opblaast, zodat hij de enige is, die over een exemplaar beschikt. Bij die ontploffing komen Suske en Wiske per ongeluk ook in het jaar 2047 terecht. Omdat de tijdmachine is ontploft, kunnen Suske en Wiske niet meer teruggehaald worden.  Lambik, Jerom, Barabas en Sidonia beginnen vervolgens een zoektocht naar het vermiste tweetal, die uiteindelijk 6 stripalbums duurt.

Het verhaal van Amoras: De Zaak Krimson

In de drie delen van De Zaak Krimson zien we wat hieraan voorafgaat. In de reclamecampagne voor deze albums gaan we terug naar het oude Suske en Wiske album ‘Het Rijmende Paard’. Dit is het eerste album waarin Krimson voorkomt. Voordat Krimson in dat album wordt geïntroduceerd, waarschuwt Lambik zijn vrienden al voor de gevaarlijkste mens op aarde.

De Zaak Krimson

Maar hoe zit dat? ‘Kenden die twee elkaar al uit het verleden?’, probeert de campagne rond het album ons nieuwsgierig te maken.We hebben het ons zelf natuurlijk nooit afgevraagd. Als we zo gaan beginnen dan moeten er nog heel wat losse eindjes uit de lange albumreeks worden opgelost. Maar ach, dat is marketing..

Professor Barabas lijkt er om onverklaarde redenen wél wakker van te liggen in het begin van het eerste album van De Zaak Krimson. Als hij er Lambik mee confronteert, neemt deze de vlucht. Barabas maakt dan een kopie van Lambiks herinneringen om te ontdekken hoe het zit. (Overigens zonder Lambik om toestemming te vragen, alsof het Suske en Wiske avontuur BRBS 2.0 nooit heeft plaatsgevonden en alsof er geen nieuwe Europese dataprivacy richtlijnen bestaan..)

In de loop van de drie albums kijken we mee met deze herinneringen en zien we door de ogen van Lambik hoe hij Krimson ontmoet. In een tweede verhaallijn volgen we Suske en Wiske in het heden. Zij hebben een koffertje ontdekt dat aan Krimson toebehoort en waar kennelijk de hele wereld naar op zoek is. In deze verhaallijn met veel actie en achtervolgingen komen we andere bekenden uit Amoras tegen, zoals de vrouwelijke soldaat Jérusalem, die ook achter het koffertje aanzit. In de derde verhaallijn volgen we Krimson in het heden, die zijn plannen op Amoras voorbereidt. Deze laatste verhaallijn voegt niet zo heel veel toe aan wat we al in Amoras lazen, maar is ongetwijfeld een lokkertje om nieuwe lezers te interesseren voor de andere 6 delen.

Amoras

Beter te volgen

Wat opvalt aan deze drie delen, is dat het verhaal veel eenvoudiger is en ook veel beter te volgen. In de eerste reeks werd op een gegeven moment zo vaak in de tijd heen en weer gesprongen dat je heel geconcentreerd moest lezen om belangrijke wendingen niet te missen. Ook hier wisselen de verhaallijnen in heden en verleden elkaar af, maar het blijft goed te volgen.

Het geheel zit wel wat minder ingenieus in elkaar en de ontwikkelingen zijn meer rechttoe rechtaan. De hele verhaallijn rond het mysterieuze koffertje lijkt vooral bedoeld om wat personages te introduceren en het geheel van wat actie te voorzien. Erg origineel is het ook niet. Dit gedeelte is in feite een slap aftreksel van elementen die we eerder in The Terminator films zagen. Ook de uiteindelijke onthulling van de inhoud van het koffertje neemt niet veel meer dan een paar plaatjes in beslag en voegt aan de rest van het verhaal niet zo veel toe.

De Zaak Krimson

Lambik en Krimson ontmoeten elkaar

Het interessantst is het verhaal rondom de ontmoeting van Lambik en Krimson in het verleden. Die blijkt cruciaal te zijn geweest voor diens ontwikkeling tot grootste crimineel op aarde. Ook hierbij spelen tijdreizen en technische ontwikkelingen een belangrijke rol. Net als in het oorspronkelijke Amoras worden een aantal grote onthullingen over bekende hoofdpersonages gedaan, die we vooraf niet konden voorspellen.

Over the Top

Hierin wijkt deze nieuwe reeks ook niet af van de oude. In de loop van de 6 delen van Amoras, werd het allemaal veel te hoogdravend. Alsof er een wedstrijd moest worden gewonnen, werd in ieder deel een nóg dramatischer complot onhuld en werden de hoofdpersonen met nog meer ellende geconfronteerd. Denk aan een hoofdschot en verminkingen voor hoofdfiguren, martelingen en ook nog een (gesuggereerde) verkrachting. De ellende volgde elkaar allemaal in hoog tempo op en uiteindelijk kon het je als lezer eigenlijk niet meer zoveel schelen wat er nú weer voor ergs met onze helden zou gebeuren. Hierdoor verloor ook de dramatische cliffhanger aan het einde van deel 6 veel van zijn kracht.

Wat dat betreft is De Zaak Crimson wel wat zuiniger en beter in balans. Maar nog steeds neemt het verhaal zichzelf een beetje te serieus. Er wordt uitgebreid gefilosofeerd over het klimaat en de ellende in de wereld, maar die teksten slaan een beetje dood naast de pulpachtige actiescenes met veel explosies, kogels en bloed. De karakters worden op een schreeuwerige en karikaturale toon neergezet, waardoor je niet echt met ze mee gaat leven. Zo wordt Krimson in dit album bijvoorbeeld door iedereen een psychopaat genoemd, maar zien we nergens dat hij zich psychopatisch gedraagt.

Krimson van goed naar slecht

Net als bij de eerder genoemde onthulling van de inhoud van het koffertje komt de transformatie van Krimson tot crimineel hier ook vrij plotseling. Weliswaar wordt er een duidelijke oorzaak gegeven, maar doet de plotselinge omslag in zijn gedrag erg geforceerd aan. Door die terloopsheid krijgt deze wending, die toch eigenlijk centraal zou moeten staan in deze albums niet echt de emotionele impact op de lezer, die het verdient. Het helpt ook niet dat de oorzaak van zijn gedragsverandering wel heel ver over the top gaat.

Wat ons ook opviel is dat de vraag die in de campagne werd opgeroepen eigenlijk niet helemaal beantwoord wordt. Weliswaar zien we hoe en waar Lambik en Krimson elkaar eerder ontmoetten, maar als je goed oplet is het onverklaarbaar waarom Lambik op basis van die ontmoetingen Krimson de gevaarlijkste mens op aarde noemt. Hier laat het scenario een steekje vallen, maar mogelijk kunnen we hier op een later moment nog eens een ander album aan wijden.

Conclusie

Liefhebbers van de eerste Amoras reeks zullen waarschijnlijk ook blij zijn met deze drie albums. Voor lezers die nog niet aan Amoras begonnen waren, zijn deze drie delen een toegankelijke inleiding voor wat nog komen gaat. Hoe dan ook kunnen we de tekeningen van Charel Cambré aan iedereen aanraden. Hij tekent hier opnieuw zeer geslaagde versies van de karakters  die we allemaal al lang kennen.

Er zijn nog wat open eindjes in de twee reeksen, dus het is waarschijnlijk dat er nog wat delen volgen. Zelf vinden we dat het beter bij het interessante en intrigerende experiment van de eerste 6 delen van Amoras had kunnen blijven.  We zijn eigenlijk veel nieuwsgieriger naar nieuwe visies van andere makers op onze jeugdhelden in de andere nevenreeks ‘Suske en Wiske door…’

7.3

8.0/10

6.5/10