BesprekingKlare Lijn

Strip Review: Suske en Wiske Cromimi

Suske en Wiske Cromimi is onderdeel van een van de spin-offs die Standaard Uitgeverij rondom de Suske en Wiske reeks lanceert. Ieder jaar zou er een ‘uniek en persoonlijk’ verhaal moeten verschijnen van twee auteurs die worden uitgenodigd door de uitgeverij. Yann en Gerben Valkema bijten de spits af.

Echt uniek en persoonlijk kunnen we dit deel niet noemen. Qua verhaallijn zou het ook een deel uit de reguliere reeks kunnen zijn. Lambik en Jerom ontdekken dat er in de jaren zestig van de vorige eeuw een ingevroren oermens is gevonden in het gebied waar ook Jerom vandaan komt. Samen met Suske, Wiske en Sidonia gaan ze op ontdekkingstocht. Yann maakt er een tamelijk rechtlijnig avonturenverhaal van met hier en daar een aardige plotwending. Niet heel bijzonder maar onderhoudend genoeg. Hij overlaadt het scenario daarnaast met allerlei actuele grapjes over administratieve chaos in de Brusselse gewesten moderne man-vrouw verhoudingen. Niets mis mee. Natuurlijk is de ene grap geslaagder dan de andere en zoals zo vaak lijkt er het een ander aan lolligheid te verdwijnen bij de vertaling van het Frans naar het Nederlands.

Verder zou je kunnen opmerken dat Yann soms erg veel tekst gebruikt. Dat viel ook al op bij zijn scenario voor het Robbedoes verhaal ‘De meester van de zwarte hosties’. In een interview met Stripspeciaalzaak.be zegt Yann dat hij daarvan houdt. De lezer moet waar voor zijn geld krijgen en het album niet in een half uurtje uit hebben. Er moet ook nog iets overblijven voor een tweede leesbeurt. Alles goed en wel, maar op sommige pagina’s is de hoeveelheid tekst met terzijdes zo groot, dat het de vaart uit het verhaal haalt en dat kan ook niet de bedoeling zijn.

Wat dit deel wel uniek maakt, is de tekenstijl van Gerben Valkema.  In Nederland kennen we hem van de dagstrip Elsje. Hij is hier flink in vorm.  Zijn levendige tekenstijl sluit goed aan bij de fratsen van de hoofdpersonages. Valkema strooit ook met leuke details en met overzichtstekeningen, waarop van alles is te ontdekken. Dat maakt dit boek om feest om naar te kijken. De sfeervolle inkleuring van Marloes Dekkers draagt daar ook een belangrijk deel aan bij.

Dit eerste deel van deze spin-off is qua verhaal niet echt afwijkend van de hoofdreeks te noemen, maar zeker de moeite waard door de fraaie tekeningen van Gerben Valkema.

8.2

7.5/10