Strip Review: De Kronieken van Amoras 4 – Gardavu!

De Kronieken van Amoras 4 is het nieuwe deel in de reeks Suske en Wiske spinoffs. Het stripalbum draait om de terukeer van een oude bekende vijand, De Zwarte Madam. Het album heet Gardavu!, naar een van haar bekende uitspraken.

Gardavu De Kronieken van Amoras 4

Enige tijd geleden bespraken we de eerste drie delen uit de reeks. (lees die review hier.) We kwamen tot de conclusie dat de reeks weliswaar goed getekend was, maar ernstig leed aan aan een overdramatisch scenario. Gardavu! maakt dat een beetje goed.  De tekeningen van Charel Cambré zijn nog steeds spot-on en het scenario is dit keer een stuk luchtiger.

De Kronieken van Amoras 4

Elementen uit de eerdere drie delen krijgen nog wel een vervolg, maar apocalyptische toestanden en groteske onthullingen over de hoofdpersonen zijn in dit deel gelukkig ver te zoeken. Het verhaal draait zoals gezegd over de toverkol De Zwarte Madam, die een nieuwe carierre als illusionist in gedachten heeft. Ze heeft een nogal heftige en gruwelijke goochelshow op poten gezet en mag nu een avond optreden voor belangrijke journalisten die haar carriere kunnen doen opleven.

Wat voor deze stripreeks geldt, geldt alleen ook voor haar show Haar show is veel te serieus en kan wel wat humor gebruiken. Daarvoor worden Lambik en Jerom ingeschakeld, die op dat moment als verklede straatartiesten wat geld proberen te verdienen.

De Kronieken van Amoras 4

Naast deze verhaallijn, leren we ook nog wat er met androide Diez gebeurde, nadat ze eerder bij het huisvuil terechtkwam. Ze wordt opgepikt door Theofiel Boemerang, die in haar de ideale huishoudrobot ziet en haar weer tot leven wekt. Maar dan komt ze weer op de radar van het robotics bedrijf dat naar haar op zoek is..

Door de luchtigere verhaallijn en wat extra humor leest De Kronieken van Amoras 4 lekker weg. Probleem is wel dat het plot zo flinterdun is, dat je het daarna meteen weer vergeten bent. Ook komt dit album met deze toon nu zo dicht bij de oorspronkelijke rode reeks, dat we ons afvragen wat de toegevoegde waarde is.  Kennelijk is het erg moeilijk om een Suske en Wiske variant specifiek voor een volwassener publiek te bedenken.  En eigenlijk is dat ook niet nodig, de huidige oorspronkelijke reeks is net zo genietbaar voor een jeugdig als volwassen publiek.

0.00
7.7

8.5/10