Strip Review: Esther Verkest 16 – Drijfzand en Mascara

In het jaar dat de stripheldin van Kim Duchateau 20 jaar bestaat, verschijnt Esther Verkest 16 – Drijfzand en Mascara.

Esther Verkest 16

Esther Verkest is 20 jaar en veel stripmedia besteden daar uitgebreid aandacht aan. Stripblad Eppo wijdt deze week zelfs een heel nummer aan haar.

Op het eerste gezicht lijkt wel duidelijk wat de aantrekkingskracht is van de roodharige en rondborstige stripheldin. Als ze niet gekleed is in strakke witte bloesjes dan loopt ze wel naakt in haar strip rond. Veel van de grapjes uit haar strip draaien om seks of om de relaties die ze buiten medeweten van haar vaste relatie Arabella met andere mannen aangaat.

Dit levert de strip vaak commentaar op vanuit feministische hoek. Esther Verkest is zo’n typisch stereotype vrouw, die bedacht is en getekend wordt door een man en die alleen dient om de fantasieen van de man te vervullen.

Voor een gedeelte van de fans zal de sexy Esther vast een reden zijn om de strip te lezen. Toch doe je met dit oordeel de strip en de maker ernstig tekort. Er zit gewoonweg teveel fantasie en creativiteit in de vaak briljante strookgrapjes. Bovendien speelt de strip voortdurend heel zelfbewust met dat sexy imago en stereotype vrouwbeeld van de titelheldin, waardoor je de strip ook kan lezen als een commentaar of kritiek erop.

Esther Verkest 16

Zo worden de meeste mannen die Esther proberen te versieren flink voor schut gezet. In het nieuwste deel, Esther Verkest 16 – Drijfzand en Mascara, kiest Esher ervoor om haar Arabella in te wisselen voor een hond, die veel trouwer is dan een man. Een potloodventer die zijn waren aan Esther probeert te slijten, wordt geconfronteerd met een uitgebreide bespreking van zijn geslachtsdeel.

De man in het algemeen komt er ook heel bekaaid vanaf. Als het niet lukt om het monster van Frankenstein tot leven te wekken met echte hersenen, wisselt Esther het brein voor een kleine piemel, waarna het monster pas tot leven komt.

Esther Verkest 16

Naast de grappen over de relaties van Esther, staat de reeks ook bekend om de onbegrensde hoeveelheid absurditeiten die Kim Duchateau weet te verzinnen. Ook in deel 16 weet hij ons weer te verbazen met de ene na de andere even bizarre als geniale associatie. Zo zien we in dit deel een een slager die niet houdt van gesprekken over koetjes en kalfjes en wordt het arsenaal grappen rondom het coronavirus uitgebreid met een aantal varianten die we nog nergens anders zagen.

Dat Kim Duchateau een fan is van surrealistische kunst wisten we al en dat laat hij ook hier zien met allerlei meer of minder verborgen getekende hommages aan bekende kunstwerken uit die stijl.

Het zijn met name die vaak briljante associaties en gedachtenkronkels die Esther Verkest ook na 20 jaar nog heel fris doen ogen en waarom we ook weer naar het volgende album uitkijken.

8.5