BesprekingKlare Lijn

Comic Review: Spy Seal – The Corten-Steel Phoenix

Spy Seal – The Corten-Steel Phoenix is het eerste deel van een nieuwe comic reeks van Rich Tomasso en uitgegeven door Image Comics.

De zeehond Malcolm Warner raakt betrokken bij een overval op een galerie in Londen tijdens de Koude Oorlog. Als hij daarna getuige is van de moord op een konijn die hij in de galerie heeft ontmoet, komt hij in dienst bij MI6 als spion voor de Engelse Regering.  Spy Seal is geboren. Daarop volgt een spionageverhaal dat hem naar verschillende landen en steden brengt. In ware James Bond stijl moet hij allerlei achtervolgingen en spannende situaties doorstaan bij zijn speurtocht naar de zogenaamde Corten-Steel Phoenix.

Het verhaal zelf is eigenlijk niet zo belangrijk. Het is net als bij James Bond vooral een excuus voor allerlei spannende verwikkelingen op exotische locaties. Wat ook opvalt, is dat dit niet de zoveelste James Bond parodie is, waarbij de draak wordt gestoken met alle clichés van het genre. Dit verhaal neemt het genre gewoon weer eens heel serieus en dat werkt eigenlijk heel verfrissend. Het levert een ouderwets internationaal actie avontuur op.

Het wil ook niet zeggen dat er geen humor in het verhaal zit. De humor is ruimschoots aanwezig, maar is niet van de lach-of-ik-schiet soort. Het is meer een subtielere en droge Engelse tongue-in-cheek humor die hier aanwezig is. Alleen al de dierenhoofden van de verschillende hoofd- en bijfiguren kunnen je in de lach doen schieten. De personages nemen alle bizarre verwikkelingen ook heel erg serieus, wat erg op de lachspieren werkt.

Naast de hommage aan James Bond in het verhaal en de dialogen is deze comic visueel een hommage aan Kuifje en de Klare Lijn van Hergé. Hoewel dit een wat lossere en dunnere variant van de Klare Lijn is, ziet het geheel er mooi strak en overzichtelijk uit. Dit wordt versterkt door de heldere egale kleuren in de vlakvullingen en natuurlijk de ontbrekende schaduwwerking.

De hommage aan Hergé blijft niet alleen beperkt tot de tekenstijl. We zien ook veel, heel veel knipoogjes naar Kuifje terug. Kijk eens naar de kleding van Spy Seal en kijk eens naar de voertuigen, zoals het gele watervliegtuig. Kijk eens naar de Phoenixen, die zo in de decors van Ottokar zouden passen. Kijk eens naar de Schotse locaties, die ook in De Zwarte Rotsen zouden kunnen voorkomen. En dan hebben we het nog over een aantal individuele plaatjes, die verwijzen naar specifieke plaatjes uit het werk van Hergé. En wist u dat Flupke ook de naam van een bergdorpje is?

De verwijzingen liggen er overigens niet als zodanig erg dik bovenop. Ze zijn net als de humor op de achtergrond aanwezig, als een soort easter-eggs voor de ingewijden. Van dit avontuur is ook heel goed te genieten als je geen flauw idee zou hebben wie of wat Kuifje en de Klare Lijn zijn.

Dat laatste is een grote kwaliteit van dit album, waardoor het zowel geschikt is voor jonge lezers als voor volwassenen, die een extra laag meekrijgen in de verwijzingen en de humor. Hiermee krijgt dit album niet alleen grafisch maar ook verhaaltechnisch de kwaliteiten van een zeer geslaagde Kuifje hommage mee.  En dat zien we niet zo vaak.

De comic Spy Seal – The Corten-Steel Phoenix is verschenen bij Image Comics in losse deeltjes en in de volledige versie in trade paperback formaat. De comic is op dit moment alleen beschikbaar in het Engels.

8

8.5/10

7.5/10