Magazine Review: Donald Duck Weekblad (31/2018)

In onze reeks besprekingen van Nederlandstalige stripbladen, kunnen we natuurlijk niet om Donald Duck Weekblad heen. Donald Duck Weekblad is het grootste stripblad van Nederland.

Donald Duck Weekblad

Uitgeverij Sanoma geeft op haar website aan dat er meer dan 183.000 abonnees zijn en dat de losse verkoop meer dan 15.000 exemplaren bedraagt. Het totale bereik zou uitkomen op meer dan 1,4 miljoen lezers. En dat is heel erg veel voor een Nederlands stripblad.

Natuurlijk profiteert het blad van het wereldwijd populaire Disney merk met al zijn bekende strip- en tekenfilmfiguren. Daarnaast staat Disney bekend als kind- en familievriendelijk, waardoor veel ouders hun kinderen relatief eerder een Disney strip zullen laten lezen dan strips van andere uitgevers. Om dezelfde redenen staat Disney bij gevorderde stripliefhebbers natuurlijk ook bekend als braaf, saai, kinderachtig en erg commercieel.

Maar is dat wel het etiket dat we erop kunnen plakken als we het weekblad eens goed bekijken?Donald Duck Weekblad

Voor deze review bekijken we Donald Duck Weekblad 31 uit juli 2018. Het is duidelijk een zomernummer en de inhoud sluit aan bij het vakantiegevoel van de doelgroep. Op de voorkant zien we zoals gebruikelijk een paginagrote grap met een van de bekende figuren. In dit geval een strandscene met Donald Duck en zijn neefjes, die kattenkwaad uithalen.

De eerste bladzijden worden ingeruimd voor de brievenrubriek. Lezers kunnen schrijven en vragen stellen aan Oom Donald en krijgen grappige antwoorden terug. Verder vinden we hier een kort stripje en een paar spelletjes en ouderwetse moppen.

Wat meteen opvalt is de ruime aandacht voor internet ten opzichte van de andere stripmagazines. Donald Duck gaat duidelijk met de tijd mee. Lezers kunnen mailen en het blad heeft een twitter- en instagram account. Op de website van het blad kan je niet alleen aanvullende informatie vinden en abonnee worden, maar ook spelletjes spelen en extra strips lezen.  De site heeft werkelijk toegevoegde waarde. Dit is wat je van een modern stripmagazine verwacht.

Alle strips in het blad zijn korte zelfstandige verhalen. Het blad bevat twee langere verhalen met Donald Duck en een 10 pagina lang verhaal met de heks Zwarte Magica, Dagobert Duck en Willie Wortel in de hoofdrollen. Daarnaast vinden we nog een paar kortere verhalen en één-pagina grappen van Rakker, Clarabella Koe en Gijs Gans. Het geheel wordt afgemaakt met een kort informatief verhaal, waarin Goofy uitleg geeft over de ontwikkeling van de metro en een speurstrip met Micky Mouse, waarbij de lezer een raadsel moet oplossen.

Het hoofdverhaal van Donald Duck speelt in op het vakantiegevoel. Donald heeft een baantje als strandwacht. Terwijl hij zijn best doet om iedereen op het strand in de gaten te houden en indruk te maken op Katrien Duck, wordt hij lastiggevallen door pestkop Bolderbast. Het verhaal is erg grappig door de verschillende creatieve vondsten van Bolderbast om Donald dwars te zitten. Tegelijkertijd krijgen de lezers een lesje mee over autoriteit, verantwoordelijkheid en pestgedrag. Dit lesje is mooi verwerkt in de grappen van het verhaal en ligt er niet heel erg dik bovenop.

Het is een kenmerk van bijna alle verhalen in het blad. De verhalen amuseren, maar hebben ook een tweede laag en verwijzen vaak naar actuele thema’s. Dit is ongetwijfeld de reden dat het blad ook veel door volwassenen wordt gelezen en gewaardeerd. In dit specifieke nummer is de actualiteitswaarde wat beperkt tot de zomersfeer, maar we herinneren ons verhalen waarin allerlei actuele gebeurtenissen op de hak worden genomen. Zo waren er nummers over de troonswisseling (de abduckatie), de Tour de France (Tour de Gans) en afgelopen jaar de viering van 100 jaar de Stijl in het Mondrizwaan nummer. Op dit moment is er met de Donald Duck Snorrenspecial een speciale hipster uitgave te verkrijgen met ‘de (b)aardigste verhalen uit Duckstad’.

De grapjes zijn meestal onschuldig en soms op het flauwe af, maar toch scherp en actueel genoeg om ook volwassenen te amuseren. Disney heeft de naam kinderachtige content te produceren, maar dit kan niet van het Nederlandse Donald Duck Weekblad gezegd worden. Die heeft een aparte eigen balans gevonden, waardoor het blad ook echt geschikt is voor alle leeftijden.

Educatief betekent in dit geval ook niet saai en traditioneel. In dit blad valt op dat er naast traditionele rolpatronen, ook heel veel ruimte is voor andere rolpatronen en voor vrouwelijke figuren in de hoofdrol. Clara Koe laat in haar stripje aan haar man Karel zien, wie de baas is. De heks Zwarte Magica is de gepeperde heldin in haar eigen strip, waarin overigens wel haar al te snode plannen mislukken.

Ook het voorspelbare gehalte valt mee. Er wordt veel gespeeld met humor en de tegenstellingen tussen goed en kwaad. In het lollige afsluitende verhaal Donald Duck als Slijmjurk, leert Donald dat je van alles van mensen gedaan kan krijgen als je een beetje slijmt.  In een moraliserend verhaal zou Donald op het eind van het verhaal de kous op zijn kop krijgen.  In dit geval krijgt pechvogel Donald eindelijk eens wat hij wil en leren slachtoffers dat ze niet altijd in de mooie praatjes van de slijmjurken moeten trappen.

De tekeDonald Duck Weekbladningen van de verhalen zijn natuurlijk in de Disney stijl met veel ronde en zachte vormen. Heel veel variatie zit er verder niet in, al weet een aantal tekenaars wel wat creativiteit en variatie in de achtergronden en de bijfiguren te stoppen. Weinig variatie wil overigens niet zeggen dat het geen vakwerk is. Ook als je minder van de Disney stijl houdt, is in veel verhalen duidelijk het plezier en de vaardigheid van de tekenaars te herkennen.  In het colofon worden in heel kleine lettertjes alle medewerkers genoemd, maar omdat alles onder de Disney-vlag wordt geproduceerd, is het wat lastig te achterhalen wie welk verhaal heeft geschreven en getekend. Ook is niet goed te achterhalen wat de specifieke bijdrage van Nederlandse makers aan deze verhalen is. De individuele makers verdienen eigenlijk veel meer credit, want uiteindelijk bepalen zij voor het grootste gedeelte de inhoud van het blad.

En ja, Donald Duck Weekblad is wel heel duidelijk commercieel ingesteld. Na iedere strip volgt een grote advertentie voor een van de andere Disney bladen of producten. Het blad is relatief goedkoop (2,95 euro per nummer) en dat moet duidelijk op een andere manier terugverdiend worden.

Daar staat wel tegenover dat de kwaliteit die een lezer voor dit bedrag aan inhoud terugkrijgt erg hoog is. We kunnen iedereen die het blad nog niet kent aanraden om eens een nummer te proberen. Je krijgt er een goed uur leesplezier voor terug. Daarnaast is  het natuurlijk ook meteen een leuk doorgeefcadeautje voor je kleine achterneefjes.

8

Verhalen en grapjes

8.5/10